Oliebollentoernooi 2011 was weer druk en gezellig
08 jan

Ook Johan Deumer vond de bollen lekker !
Het uitstapje naar een Kersttoernooi in 2010 bleek vooralsnog eenmalig. In een openhartige, maar toch wat vage stemming bleek een overweldigende meerderheid van de stemmers liever een Oliebollentoernooi te houden. En wat is dan een geschiktere dag en datum dan vrijdag 30 december.
Opper-oliebol Piet wist 30 mensen warm te krijgen voor dit evenement, Niet het maximale aantal maar wel ruim voldoende voor volop gezelligheid en strijd. Voor de telling verwachtte iedereen wel weer iets ludieks, maar ondanks allerlei borrelende en bruisende gedachten daarover kwam het er door omstandigheden niet van.
Er werd nu gespeeld volgens het 654-principe : 6 poules, 5 spelers per poule, 4 games per wedstrijd.

Groep F gaf de eerste wanklank van de avond : er kwam een speler niet opdagen.
Vervelend, want er was geen telefoonnummer van de goede man beschikbaar en hij had zich ook niet afgemeld, dus helaas geen ‘vervanger op het laatste moment’.
Weinig verrassingen in deze poule, Nico sloeg zich met verve langs alle tegenstanders en werd eerste. Ina en Tom stonden gelijk tot aan de laatste wedstrijd, maar waar Tom de volle buit van 4 punten pakte, moest Ina een puntje afstaan aan Gerda. Tom dus op 2, Ina op 3 en Gerda op de vierde plaats.

In groep E de tweede dissonant, maar die viel later op de avond. Arie moest in zijn derde partij (tegen Rob) na 2 games opgeven wegens een kuitblessure. Jammer voor hem, want hij had het maximale aantal punten (8) na 2 potjes. Nu kwam zijn totaal slechts op 9 punten. Voor deze pot was er al enig spektakel. Wat te denken van Jan Tillemans die met 18-16 de eerste game tegen Ewout binnenhaalt om er vervolgens 4-0 van te maken. Of dezelfde Ewout die Johan Deumer op een gelijkspel houdt. Dezelfde Johan kreeg 4 punten in de schoot geworpen omdat Arie echt niet meer kon spelen en werd zo eerste in de poule. Arie reikte in slechts 2 ½ wedstrijd toch naar plaats 2, terwijl Jan Tillemans derde werd. Wellicht onverwacht, maar Rob liet in de laatste pot alle punten aan Lambaart junior, die daarmee zelfs nog vierde werd.

In groep D was het al snel duidelijk dat Kevin eerste wilde en zou worden. Al in zijn eerste pot werd Jamie met 4-0 even op zijn plaats gewezen met de opmerkelijke standen 11-9, 11-9, 11-1 en 11-9. Daarna wist Maarten een game te ontfutselen aan Kevin, maar dat bleek ook het enige puntverlies van deze avond. Ron beleefde zowel hoogten als diepten. Een 4-0 winst tegen Jan van Dalen, maar ook 4-0 verlies tegen Kevin. Plus 2 gelijke spelen brachten hem toch op de tweede plaats. Derde werd Jamie, terwijl Maarten en Jan vochten om de laatste plaats. Na een fraaie 2-2 (4 keer een gamestand van 11-9) ‘won’ Jan die strijd.

Groep C begon direct met een kraker. Oud tegen jong (Gijs tegen Jeremy) kon alle kanten op, maar werd uiteindelijk beslist in het voordeel van Jeremy met de standen 16-14, 10-12, 9-11 en 12-14. Moos en Andre speelden gelijk. Dat bleek het laatste wapenfeit van Moos, want in ronde 2 kwam hij Jan Schoon tegen. En die liet er geen gras over groeien en Moos kwam slechts tot 14 puntjes in 4 games. Ook tegen Gijs en Jeremy bleef de game-teller op 0 staan. André grossierde in gelijke spelen, maar moest in zijn laatste partij zijn meerdere erkennen in Gijs, waardoor Gijs plaats 3 naar zich toe trok. Een directe confrontatie tussen Jan en Jeremy moest uitmaken wie zich groepswinnaar mocht noemen. En ondanks dat Jeremy meer punten scoorde, kwam Jan als winnaar uit de bus (11-9, 11-9, 3-11, 11-9). Tsja, het doseren is Jan nog niet verleerd.

Een weinig spectaculair verloop in groep B. Wel een beetje opmerkelijk, omdat deze groep qua resultaat het dichtste bij elkaar zat. Vijf gelijke spelen en maar 2x een uitslag van 4-0 geven dat wel aan. Ruud onttrok zich aan die remise-ellende en was bovendien beide malen verantwoordelijk voor die 4-0 (tegen Matthijs en Patrick). En dus wist Hanno wat hem te doen stond om nog groepswinnaar te kunnen worden : met 4-0 winnen van Ruud. Het werd slechts 3-1, de groepswinst voor Ruud maar de morele winst voor Hanno. Achter dit geweld wist Lieron zich met 8 punten prima staande te houden, terwijl Patrick en Matthijs (dankzij hun 0 punten tegen Ruud) de laatste plaatsen bezetten.

Dinh Dao begon in groep A voortvarend tegen Johan Snoep. De eerste 3 punten waren binnen en toen daarna Colin slechts met de grootste moeite (12-10 in de vierde) een gelijkspel wist te halen ging er toch een verwachtingsvolle blik naar het scorebord. De volgende 2 partijen leverden echter tegen Harm en Winny ieder maar 1 puntje op, maar dat was voldoende voor een derde plaats. Harm en Winny deelden de punten in hun eerste pot. Maar waar Harm steeds beter ging draaien, was Winny van slag. Eerst 0 punten tegen Johan na een ware marathon (10-12, 14-16, 11-13 en 14.16), en daarna nogmaals een 0 tegen Colin. De winst tegen Dinh bracht hem toch niet van de laatste plaats af. Johan kwam na de 4-0 tegen Winny al snel weer terug op aarde doordat Colin geen greintje mededogen kende en 4 punten pakte. Voor de groepswinst kwam het dus ook hier aan op de laatste pot tussen Colin en Harm, waarbij eerstgenoemde met 2 punten voorsprong het duel begon. Die voorsprong ging al snel verloren, en na een 2-0 en 3-0 tussenstand geloofde Harm het wel en werd het nog 3-1.

Zoals het inmiddels traditie is bij een ludiek toernooi, worden ook de prijzen op een ludieke manier verdeeld. Niet de eindstand in de groepen, maar het trekken van speelkaarten bepaalt de prijspakkers. Ditmaal gingen de nummers 2, 3 en 5 uit iedere groep als prijswinnaars naar huis. Hoe toevallig, exact dezelfde nummers als in 2010, terwijl in 2009 de nummers 1, 3 en 4 prijs hadden.
Mocht je op het oliebollentoernooi ooit een prijs willen pakken : wordt dan derde !

Foto's zie onze fotorubriek