Nico van Meeteren 1e clubkampioen
08 mei
2012

Vanavond deden de licenties H spelers de aftrap van de clubkampioenschappen 2012.

In de licenties H (6e klassers) bleek na spannende finalewedstrijden dat Nico van Meeteren na zes spannende partijen uiteindelijk als beste speler de partijen naar zijn hand kon zetten. Tweede werd Kees Kleijn (op de foto links) en als derde eindigde Dick Hoek, op de foto rechts naast de kampioen.

Over het spannende toernooi volgt hieronder een verslag van organisator Piet den Dikken

WIE VAN DE DRIE ? En de winnaar is….Nico van Meeteren !

Het onverwachte van het clubkampioenschap bij de 6e-klassers was de hektiek. Dat begon al voordat er één bal geslagen was. Klaarblijkelijk werkt Hotmail niet altijd zoals het moet, en daardoor miste organisator Piet een aantal cruciale mailtjes. Volgens hem hadden zich 7 man aangemeld, en door een telefonische afmelding van Erik Koele bleven er nog 6 over. De paperassen waren al geprint, dus het zoeken van een vervanger was de makkelijkste oplossing. Kees Kleijn kon spelen, maar had zich naar eigen zeggen ook aangemeld… In de zaal stond ook Marcel Klunder, en ook hij had zich naar eigen zeggen aangemeld. En toen waren er plotseling 8 spelers, en kon het hele schema worden omgegooid. Totdat er om 20.00 uur maar 7 man stonden, de ontbrekende Kees Jongkind werd gebeld en die bleek zich te hebben afgemeld !

Enfin, 7 man bleven over en die maakten er een bijzonder spannende aangelegenheid van. Met de nodige (bijna-)verrassingen. In de eerste ronde overrompelde Marcel met prima spel Dick van Hoek, een uitslag die later van groot belang bleek te zijn. Simon van Sintmaartensdijk kwam tegen Han Theunisse bijzonder goed weg. Na 11-13 en 7-11 wist hij met 11-9, 13-11 en 11-9 toch te winnen. Tsja, daarmee hebben we meteen de pechvogel van het toernooi genoemd. Zo’n uitslag en wedstrijdverloop overkwam Han namelijk niet één, maar wel drie keer. In ronde 3 was Nico van Meeteren zeer dankbaar dat hij op die manier ontsnapte (7-11, 8-11, 11-8, 11-9, 12-10). Joop Smit had in de tweede ronde al aangetoond in vorm te zijn, het verlies tegen Dick was nipt. In de derde ronde was het wel prijs en mocht Marcel zijn ambities om mee te doen voor de prijzen opgeven. Nog een spannende partij in deze ronde was de finale van vorig jaar. Maar waar Simon in 2011 eenvoudig won van Kees Kleijn, werd het nu een niet goed maar wel spannende vijfsetter. Met dezelfde winnaar : Simon. Toen ook Nico in ronde 4 won van Kees leek diens rol ook uitgespeeld.

Hetzelfde kon gedacht worden van Nico, die in ronde 5 stevig klop kreeg van de zeer goed spelende Dick. Han beleefde maar weer eens het gevoel om voor Sinterklaas te hebben gespeeld, want ook tegen Joop kwam hij met 2-0 voor. Om vervolgens de derde met 14-16 te verliezen en na twee keer 9-11 zelfs de hele partij. Het overkwam Han in de laatste ronde nog een keer tegen Marcel, waardoor de rode lantaarn terecht kwam bij Han. Joop en Marcel eindigden beiden op 2 keer winst en het onderling resultaat was in het voordeel van Joop : 5e en Marcel 6e.

Simon bleef (naar eigen zeggen) slecht spelen en toch winnen en had na deze ronde de beste papieren, 4 uit 4 terwijl Nico en Dick op 3 uit 4 stonden. Toch werd dat matige spel afgestraft en wel door Dick die gedecideerd in vieren won. Kees Kleijn vocht voor zijn laatste kans tegen Joop en met een uiterste krachtsinspanning werd die vechtlust beloond (14-12, 15-13 en 12-10). Nico herstelde zich tegen Marcel, en toen stond er met nog 1 ronde te gaan een leuke tussenstand op het bord : Simon, Dick en Nico 4 uit 5 en Kees 3 uit 5.

Aangezien deze vier in de laatste ronde onderling tegen elkaar moesten uitkomen, was Kees kansloos voor de titel maar zeker niet voor de prijzen. En dat liet hij merken tegen Dick, die gezien het onderlinge resultaat “alleen maar” hoefde te winnen om zich kampioen te noemen, ongeacht wat Simon en Nico tegen elkaar deden. Maar Dick werd helemaal tureluurs van het onorthodoxe spel van Kees en verloor tamelijk kansloos. Daarmee was het resultaat op de tafel ernaast direct beslissend voor de titel. De eerste 2 games vielen nipt de kant van Nico op : 12-10 en 13-11. Simon knokte zich terug met 11-8, maar Nico liet de partij en daarmee het kampioenschap niet meer los. En toen stonden er dus 3 man met 4 punten op de plaatsen 2 t/m 4. Het onderling resultaat was bepalend en Simon bleek de schlemiel. Na 4 partijen nog ongeslagen, en in de laatste ronde was hij bij winst 1e geworden, maar nu restte de zeer ondankbare 4e plaats. Dick van Hoek kwam precies 1 game tekort om zich tweede te noemen, de 1-3 tegen Kees zorgde voor een fraaie 3e plaats. 2-3 was genoeg geweest voor plaats 2, maar die plek was nu voor Kees die zijn nooit-opgeven-mentaliteit beloond zag worden.