Veel kilometers dit najaar voor jeugdselectie
15 aug

Wat wordt het komend seizoen ?
De indeling van de landelijke competitie is bekend en aangezien zowel de senioren- als de jeugdselectie gepromoveerd zijn is het de moeite waard om vooraf hun kansen in te schatten. Harm Hogendoorn tekent voor onderstaande bespiegelingen.

Jeugdselectie
Jongens 1 heeft het niet getroffen qua reisafstanden. Als we zien dat Eindhoven de dichtstbijzijnde uitwedstrijd is, zegt dit genoeg over de kilometers die de jongens komend seizoen zullen moeten maken. Uitwedstrijden naar Heerlen, Valkenburg, Geleen en Middelburg staan voor hen op de agenda. Dat wordt vrijdagavond vroeg naar bed jongens….

Op voorhand lijkt Middelburg de favoriet voor de titel. Twee jongens met een aardig winstpercentage in het landelijk A, aangevuld met een nieuwe speler maakt de Zeeuwen favoriet voor de titel.
Ook Falco zal hoge ogen gaan gooien in deze poule. Afgelopen seizoen nog kampioen geworden in het landelijk B, maar helaas geen promotie voor deze jongens. Falco beschikt over een ijzersterke kopman die weinig tegenstanders zal hoeven feliciteren.

Ik verwacht dat onze jongens voor de 3e plaats zullen strijden met de heren en dames uit Heerlen. Het team van Heerlen bestaat uit 2 jongens die vorig seizoen nog een prima winstpercentage boekten in het landelijk B, aangevuld met een tweetal jongedames die afgelopen seizoen nog uitkwamen in het landelijk C.
Flash en Kluis lijken de teams die het onderin uit moeten vechten. Flash eindigde vorig seizoen als 4e in het landelijk B en is aangevuld met een nieuwe speler. Kluis beschikt over een tweetal jongedames die vorig seizoen een zwak percentage boekte in het landelijk A, aangevuld met een tweetal heren die vorig seizoen een redelijk percentage boekte in het landelijk C.

Seniorenselectie
Heren 1 heeft het wat afstand wat beter getroffen dan de jeugdselectie. Ede en Heerlen zijn weliswaar niet naast de deur, maar de afstanden naar Hoogerheide, Leidschendam en Oegstgeest zijn vergelijkbaar met de afstanden die in de hoofdklasse werden afgelegd.

In deze competitie komen we een aantal fenomenale tafeltennissers tegen. Hans den Boer (BIT) en Frico Reitsma (Pecos) zijn heren die jarenlang in de top van Nederland hebben gespeeld en ook Erik-Jan Ververs (Heerlen) en Werff Thomas (VVV) zijn ook spelers die ooit uitkwamen in de eredivisie.
Op voorhand lijken BIT en VVV de teams die zich op gaan maken voor de titelstrijd. BIT miste vorig seizoen op een haar na het kampioenschap in de 3e divisie en heeft zich versterkt met Hans den Boer. VVV werd 2 seizoenen geleden nog kampioen bij heren 1 in de hoofdklasse en heeft zich vorig seizoen keurig gehandhaafd in de 3e divisie. Kopman Werff Thomas zal weinig potjes verliezen en aangezien dit team zich heeft versterkt met Matthijs van der Heijden, behoren ook zij tot de titelfavorieten. Onze selectiespeler Harm Hogendoorn heeft in de jeugd nog met Matthijs gespeeld bij Shot’65, dus dat beloofd een mooie pot te worden tussen die twee.
Heerlen lijkt een seizoen tegemoet te gaan zonder al te veel uitdaging. Voor de bovenste plekken komen ze te kort en voor de onderste plaatsen zijn ze te sterk. Met name kopman Erik-Jan Ververs zal de nodige punten voor dit team scoren.
De veilige 4e plaats zal een strijd worden tussen onze heren en de spelers van Hotak’68 en Pecos. Hotak’68 lijkt daarin de beste papieren te hebben, zij beschikken over een kopman (Jacco Schoone) die weinig potjes zal verliezen en ook een complete competitie meedraait. Pecos beschikt ook over zo’n kopman, te weten Frico Reitsma maar aangezien hij vorig seizoen slechts 3 wedstrijden meedeed, is het de vraag hoe vaak hij komend seizoen achter de tafel verschijnt. Onze heren stellen hiertegenover de ervaring van Winnie van Rooij, hij speelde een jaartje of 15 geleden een seizoen in de 3e divisie.  Zoals gezegd lijkt Hotak’68 de beste papieren te hebben voor de 4e plaats. Onze heren moeten Pecos onder zich weten te houden waarmee een 5e plaats zou worden behaald, wat helaas wel degradatie zou betekenen….
Niets is zeker uiteraard, want het pingpongballetje is immers óók rond !