Dinh Duc Dao Clubkampioen 2013 bij de 2e/3e klassers

v.l.n.r.: Matthijs, Dinh en Adino
De negen spelers die zich gemeld hadden voor dit toernooi werden door organisator Piet den Dikken verdeeld in 2 poules. Omdat Piet zelf ook aan dit kampioenschap deelnam werd het toernooi verder begeleid door Jan Tillemans. Na het onvermijdelijke wachten op de laatste deelnemer, als vanouds Joop Joosten (“Ik heb me rot gehaast!”), kon een kwartier te laat de eerste bal geslagen worden.

Kevin Nugteren, als kampioen bij de 4e klassers ook uitgenodigd, moest beginnen tegen Dirk van Vugt. Lekker voor Dirk om een beetje warm te worden, Kevin kwam met 8-11, 3-11 en 8-11 niet echt aan de bak. Ook de partij tussen Niek van Westen en Matthijs van Hoek werd in 3 games beslecht, al stribbelde Niek hier wel duidelijk tegen: 7-11, 17-19 en 11-13.
Vervolgens mocht Kevin tegen Piet laten zien wat hij dan wel in huis had, maar met 5-11, 10-12 en nogmaals 5-11 werd Kevin opnieuw met lege handen en wat frustratie neergezet.
Al lekker warm gedraaid trachtte Niek het ook Dirk lastig te maken en Niek begon enthousiast met een 11-7 overwinning. Niet zonder moeite herpakte Dirk zich met 2 x 6-11 en 1x 8-11. Vervolgens keek Matthijs verheugd naar de wedstrijdtafel, want Kevin stond op zijn menu. Na twee machteloze games van 1-11 en 2-11 hield Matthijs zich verder in en liet hij de 3e game eindigen op een nipte 10-12.

Adino Bosch
De strijd tussen Piet en Dirk was een lust voor het oog van de toeschouwers, want wat bleek: Dirk had geen wapen tegen de felle smashes van Piet, wellicht omdat Piet linkshandig is? Na 11-9 en een 13-11 wist Dirk de 3e game met 11-8 te winnen. Piet maakte echter met een dikke 11-4 een einde aan de strijd en liet zich tevreden feliciteren.
Voor Kevin was Niek de laatste pouletegenstander om de eer te redden, maar hoewel de verschillen klein waren, met 8-11 en 10-12 stonden er 2 games op naam van Niek. Pas toen begon het te draaien bij Kevin en zagen wel de bekende flitsende backhandsmashes. Met 11-7, 12-10 (!) en 11-6 had Kevin de eer gered. Nog lekker in the mood begon Piet tegen zijn teammaat Matthijs. Na een dikke 3-11 volgde een merkwaardige 11-4, maar Matthijs herstelde snel met 4-11 en 6-11. Onmiddellijk daarna moest Piet tegen Niek, voor Piet stond er een plaats in de kruisfinale op het spel, Niek was al zeker van de laatste plaats in de poule. Na 2 verliesgames van 8-11 en 9-11 volgde er een nipte winst van 12-10, maar toen sloeg Piet een gedecideerde 5-11 voor zijn 3e winstpartij.

Matthijs van Hoek
In de andere poule moesten 4 spelers strijden om de ranking. Laurens Langeveld begon tegen Dinh Duc Dao met 7-11 en 4-11. De derde game was spannend en eindigde in 14-16. Adino Bosch trof Joop Joosten in zijn openingspartij, redelijk eenvoudig speelde Adino 11-7, 11-5 en 11-3. Voor de wedstrijd tussen Joop en Laurens waren 4 games nodig. Hier won de ervaring, want met 8-11 viel het laatste balletje in het voordeel van Joop. Adino – Dinh begon met 2x 5-11, waarna Adino zich terugvocht met 12-10. Ook hier viel de beslissing in de 4e game: 8-11 voor Dinh.
“Nog niet echt moe”, speelde Adino onmiddellijk daarna tegen Laurens en na een 2-0 voorsprong leek het er toch op dat de conditie zijn tol ging betalen, Laurens kwam terug met 11-9 en 11-4. Toch wist Adino het nog gedecideerd af te maken met 5-11 en creëerde hij hiermee uitzicht op de kruisfinales.
Belangrijk voor Adino was wat Joop in de slotpartij zou presteren tegen Dinh, maar dat was na 3 games duidelijk: na 3-11, 8-11 en 9-11 werd Dinh ongeslagen poulewinnaar en mocht ook Adino naar de kruisfinales.

Wedstrijden voor het eindklassement
De spelers die niet doorgingen naar de kruisfinales mochten onderling nog uitmaken hoe het eindklassement er uit zou komen te zien.
Tussen de laatste in de poules, Niek en Laurens, werd het in een 4e game met 11-13 beslist dat Niek 9e werd. Ook de prestigestrijd tussen Laurens en Kevin werd door Laurens gewonnen, al was er wel een 5e game met 8-11 voor nodig. Kevin 8e en Laurens 7e. Ook de teamgenoten Dirk en Joop hadden 5 games nodig, de 5e plaats werd uiteindelijk door Joop gewonnen.

Dinh Duc Dao
Kruisfinales:
Matthijs tegen Adino werd in 3 games beslecht: na 11-7 en 13-11 berustte Adino en werd het een duidelijke 11-1.
Dinh had het duidelijk moeilijker tegen Piet: na 9-11 en 11-7 kon Piet het niet meer bijhouden, en met 5-11 en 7-11 sloeg Dinh zich naar de finale.

3e/4e plaats:
Dat werd een wedstrijd op niveau: met 11-8, 7-11, 14-12 en 8-11 was het 2-2 tussen Piet en Adino. In nogmaals een uitputtende 9-11 moest Piet den Dikken in Adino Bosch zijn meerdere erkennen en greep hij, ondanks een goed toernooi, net naast de prijzen.
Hulde voor Adino, lang geleden dat hij op de kampioensfoto stond!

Finale:
De teammaten van Papendrecht 5 mochten onderling bepalen wie de grootste trofee mee naar huis mocht nemen. Het werd een mooie partij met flitsende smashes, voor Matthijs van Hoek enigszins tegenvallend in 3 games gespeeld, voor Dinh Duc Dao een gedecideerde streep onder zijn titel van Clubkampioen 2013 bij de 2e/3e klassers.