Nieuw kaartseizoen met nieuwe regels
23 jan
2014

Er was een volle kantine tijdens de eerste klaverjasmeeting dit jaar. Een nieuw jaar, dan ook maar meteen nieuwe regels, zo besloot organisator Gijs Ton. De 28 kaarters keken wel een beetje vreemd op toen ze de andere spelregels te horen kregen. Voorheen kon er gewoon tweemaal rond gepast worden waarna er opnieuw werd gedeeld.

De nieuwe spelregels
Met de nieuwe spelregels moet de deler zijn kaarten na het schudden laten couperen en terwijl hij de kaarten daarna aan de spelers uitdeelt (3-2-3 of 2x4) dient iedereen zijn kaarten ongezien op tafel te laten liggen. Alleen de deler mag dan zijn kaarten bestuderen en als hij het aanneemt mag hij een kleur als troef bepalen. Daarna komt de speler rechts na de deler met de eerste kaart uit.
Wil de deler het echter niet aannemen, dan mag de eerstvolgende speler zijn kaarten oppakken en het eventueel aannemen. Overigens speelt de speler na de deler altijd de eerste kaart uit.
Speelt speler 2 evenwel ook niet, dan pakt speler no. 3 zijn kaarten op en aan hem de beslissing om het wel of niet te doen. Doet speler 3 het ook niet, dan ligt de keuze bij de laatste speler. Wordt er voor de 4e keer gepast dan moet de deler het verplicht aannemen en de kleur troef bepalen.

1e ronde
Het was duidelijk wennen voor Niek van Westen die met Simon van Sintmaartensdijk het opnam tegen Nico van Meeteren en Jan Tillemans. De boeren aan de bar gingen eerst gelijk op, maar toen Simon en Niek na een natje meteen ook een pitje tegen kregen, deugde er ineens niets meer van het nieuwe systeem volgens Niek. Drie natjes verder stonden er voor hen onder aan het formulier inclusief 120 roem slechts 1067 punten genoteerd. Uiteraard profiteerden Nico en Jan, zij waren content met 1995 punten.
Aan de tienen-tafel namen Simone Wolf en Jan van Dalen het op tegen Jan Boon en Peter Kloos. Simone/Jan waren halverwege al 4 keer nat gegaan, hadden nog geen roem genoteerd en keken naar een tussenstand van 238 punten. Daarna herpakten beiden zich, lieten Peter/Jan ook 2 x nat gaan en noteerden ze zelfs in totaal 90 roempunten. Hun score van 1072 was maar net iets hoger als het koppel aan de bar. Peter en Jan behaalden maar 140 roem en scoorden zodoende een matige 1750 punten.

2e ronde
Op liefst vier tafels ontliepen de scores elkaar in deze ronde niet veel. Aan de achten-tafel gingen Loek Coenraads en Gerrit Leeuwis niet eenmaal nat en behaalden daarmee 1825 punten. Hetty Riet en Drago Bikarovic gingen slechts een keer nat, maar omdat er verder maar matig gescoord werd en hun roem beperkt bleef tot 100 werd hun eindtotaal 1177 punten.
Een tafel verder had Simone Eef Schouten geloot en mocht ze het nu opnemen tegen de voorzitter, haal voormalige kaartpartner, Jan had nu Peter als koppelgenoot. En of het nu ligt aan Jan, aan Simone of aan Peter, nu behaalde de voorzitter 1743 punten en eindigde Simone – met slechts 60 punten roem – opnieuw op een lage score (1229).

3e ronde
Een blik op de tussenstand wees uit dat Gerrit aan de leiding ging en een voordelig punt was dat hij zijn eigen partner lootte als kaartgenoot. Aan de andere zijde van de tafel nam Peter plaats, in de tussenstand 3e met 216 punten achterstand op Gerrit. Peter speelde nu met Hanno van Sintmaartensdijk als partner en beiden confronteerden Gerrit en Hetty al in het 2e potje met een natje en onmiddellijk daarna een pitje. Ook de 5e pot werd een pitje voor Peter en Hanno en om het verschil in kaarten te onderstrepen werd pot no 14 het derde pitje voor de enthousiaste koppel. Treurnis alom bij de tegenstanders die het met een uiterst magere 1001 punten moesten doen. Bijkomende harde waarheid: Gerrit bleef nét buiten de prijzen. Of er thuis verwijten werden geuit is schrijver dezes niet bekend. Peter daarentegen sleepte Hanno mee naar een hoge positie op de eindstand.
Een andere potentiële prijswinnaar was Kees van Blitterswijk die het laatste partijtje samen speelde met Herman Erkelens. Tegenstanders waren Piet den Dikken en Henk Wolf. Halverwege waren Kees en Herman tweemaal nat gegaan (in het 4e en 8e potje, dezelfde speler ?) en hadden zij nog geen enkel puntje roem gescoord. Hun inspanningen werden gewaardeerd op 447 punten. Inclusief 210 roem noteerden Henk en Piet al 1059 punten. Ondanks dat de laatste 2 in de tweede helft drie keer nat gingen werd hun eindstand 2002 punten, mede doordat Kees en Herman naast nog een natje ook in de laatste pot een “verzaken” moesten laten noteren. Hun eindstand 1250 en ook Kees buiten de prijzen.

Eindstand
Na afloop had iedereen toch wel vrede met de nieuwe spelregels. Ook Niek moest zich daarbij neerleggen, hij weet immers zelf als beste dat je een goede kaarter moet zijn om een prijs mee naar huis te nemen.
En nee, ook met het nieuwe systeem braken de records nog niet. Onverdroten blijft Nico Zoutendijk houder van het laagterecord van 3139 (sinds 11-12-2007) en blijft ook het hoogterecord van Loek Coenraads met 6131sinds 14-11-2012 ongewijzigd.

1 5664 Peter Kloos   15
4566 Guido Houwing