Positieve vooruitzichten halverwege de competitie
16 mrt
2014

Afgelopen week werd de eerste helft van de voorjaarscompetitie afgesloten, komende week beginnen de returns. Hoe staan onze teams er voor ?

Senioren:
Een blik over de tafels toont dat onze seniorenselectie zich weliswaar in de groep van kandidaat promovendi bevindt, maar tegelijkertijd toch maar één puntje verwijderd is van de degradatiezone. Feit is dat er niet gestreefd wordt naar een kampioenschap en zodoende competitiewedstrijden op de zaterdag vermeden worden, maar in ieder geval dienen wel degradatiewedstrijden vermeden te worden. Wellicht kan Winnie, die iets achterblijft bij Eddy en Harm, weer uit zijn dalletje klimmen. Opmerkelijk dat alleen Papendrecht 1 en lantaarndrager HBM-Taveri 2 met 10-0 van de huidige koploper verloren, dat mag niet aan de invalsbeurt van Dao verweten worden.
Team 2 heeft liefst 9 punten voorsprong op concurrent TOP 1, die afgelopen week met 7-3 op afstand werd gehouden. Voor dit team rekenen we op promotie naar de 1e klasse.
Benieuwd op Papendrecht 3 de strijd om de koppositie in de 2e klasse D kan volhouden. Komende vrijdagavond in Maassluis is de directe ontmoeting met concurrent TOG 1, de revanche voor een eerdere 4-6 thuisnederlaag is de uitdaging.
Ook het derde 2e klasse team, Papendrecht 4, staat er gunstig voor, koploper met 3 punten voorsprong met vooralsnog alleen VVV 4 als achtervolger. Houdt Richard zijn 100% ?
In de regionale Dordtse poules spelen Papendrecht 5 en Papendrecht 7 in dezelfde 3e klasse poule. Het eerste onderlinge duel eindigde onbeslist en het verschil tussen beide middenmoters is nog slechts 4 punten.  Team 5 verloor vrijdag de confrontatie met koploper Dordrecht 1 nipt. Nu team 7 eindelijk weer in de 3e klasse bivakkeert, is het wel te hopen dat Jan, Rin, Henk en André zich zullen handhaven.

Ook Papendrecht 6 staat nu als middenmoter in hun 3e klasse genoteerd, maar de achterstand met koploper Top Spin ’83 1 is nog slechts twéé punten, wellicht de punten die Adino afgelopen donderdag in de strijd tegen o.a. de Boertjes liet liggen. Er is dus nog hoop voor de 2e helft.
Een van de weinige teams waarboven donkere wolken drijven is Papendrecht 8, thans rode lantaarndrager in de 4e klasse C. Bas kent een goed seizoen, hij speelde donderdagavond tegen Shot nog een hattrick, maar Bas kan het niet alleen, zijn teamgenoten moeten ook gaan presteren, anders volgt onverbiddelijk volgend seizoen de 5e klasse.
Papendrecht 9 en Papendrecht 11 hebben niet alleen de pech (of het geluk) dat ze beide in dezelfde poule zijn ingedeeld, maar hoe dan ook, een poule van 5 teams is verre van ideaal. Vooralsnog zijn Drago en de Van Lambaartjes de betere spelers van de 1e helft, maar naar verluidt gaat Rian de 2e competitiehelft de punten bij team 9 vermeerderen, dus afwachten welk team het sterkst uit de strijd komt. En passant wel naar de koppositie blijven kijken.
Opnieuw een potentiële kampioen voor de TTV Papendrecht is team 10, waar Ron nog de ongeslagen status kent. Met nu al 12 punten voorsprong zullen de bloemen niet lang meer op zich laten wachten. Poulegenoot team 13 lijkt slachtoffer van de dadendrang van team 10, maar het team wacht op de punten die Kees nog moet gaan produceren, van Erik wordt hetzelfde verwacht.
Ook Papendrecht 12 kent het ongenoegen van spelen met 5 teams in de poule. Samen met Lekpongers 2 is het team koploper in de 5e klasse C, maar daaronder 2 teams met een wedstrijd minder gespeeld. Van deze poule is nog geen voorspelling te doen, we hopen uiteraard het beste.
Team 14 is het 2e Papendrechtse team dat een rode lantaarn draagt, en dat valt toch wel een beetje tegen. Eduard dient als jonge god de kastanjes uit het vuur te halen voor zijn iets oudere teamgenoten, maar de resultaten blijven mager. Duimen dat de tweede competitiehelft de zon door de donkere wolken breekt.

Jeugd:
Twee verliespartijen, eenmaal gelijk en twee overwinningen is de tussenbalans voor de jeugdselectie halverwege dit seizoen. Het lijkt allemaal maar mager, maar ook de concurrentie laat punten liggen. We noteren nu een gedeelde de 4e/5e plaats, maar het verschil met de top is slechts 6 punten, dus mouwen opstropen en revancheren de komende wedstrijden !
Team 2 speelt eveneens in de 3e klasse, maar het moet gezegd, dit team lijkt sterker ingedeeld dan Papendrecht 1. Het zij zo, maar als hekkensluiter fungeren is beneden onze waardigheid. Scoren heren !
In de 4e klasse draait Papendrecht 3 best goed. Dit viermansteam is nu 3e met slechts 4 puntjes achterstand op de koploper. In 5 wedstrijden kan nog veel gebeuren, dus blijf aanhaken.
Papendrecht 4 maakte een mooie start. In deze pupillenklasse verloren Aram en Henk Jan nog maar één partijtje en Nander en Justin doen daar weinig voor onder. Volhouden jongens, een kampioenschap zou wel heel leuk zijn !
Voor Papendrecht 5 zal een kampioenschap niet meer haalbaar zijn, daarvoor is o.a. FVT 7 te veel punten uitgelopen. Maar probeer die 3e plaats in ieder geval vast te houden, dat is al heel mooi voor pas beginnende spelers.

Succes allemaal en vooral: veel plezier !

Jan Tillemans