Bekertoernooi zoals het hoort: vol met verrassingen !
03 dec
2014

Op dinsdag 2 december startte een primeur voor onze vereniging : het eerste officiële bekertoernooi. Dus dit keer geen gedoe en gereken met poulewedstrijden, kruisfinales enzovoorts. Maar gewoon knock-out : winnen of eruit liggen.

Omdat we 17 deelnemers hadden, moest er 1 voorronde-partij worden gespeeld. De loting had daarvoor Kees Jongkind aangewezen, die het mocht opnemen tegen Annika Mars. Deze laatste kende geen mededogen met Kees en ging via een driepitter door naar de eerste ronde.
In deze eerste ronde stonden al direct een paar pittige partijen op het programma. Wat te denken van Lieron die het verdedigingsbolwerk Jan Riske mocht zien te slopen. Jan nam tot 2x toe brutaal de leiding via 11-8, 6-11 en 11-8, maar het laatste woord was toch aan Lieron. Het was echter de vraag of hij ook niet zichzelf gesloopt had. Ook Annika kreeg te maken met een heel ander speltype dan wat ze zelf speelt. Johan Deumer beet zich vast, spartelde na de eerste game heftig tegen maar moest toch Annika feliciteren. Nóg zo'n speler met licht onorthodox spel (Jan Tillemans dus) had de taak om Michelle van der Spek van haar gewone spel af te houden. Met 12-10, 4-11 en 11-5 leek Jan daarin te gaan slagen. Ook hier was het echter de achtervolger die toesloeg in de laatste 2 games. Op voorhand had Jan van Dalen zijn opponent Piet den Dikken proberen te imponeren met gekruide taal. En Piet wist al dat het geen makkie zou worden, temeer omdat Jan in elke game met 2-0 voorsprong mocht beginnen. Game 1 was duidelijk voor Piet, maar we kennen Jan als een bijter en dat zag je terug in de gamestanden : met 11-7, 13-11, 12-14 en 16-14 was het nipte winst voor Piet. In zijn partij tegen Laurens Langeveld dacht Ron Keereweer lange tijd een goed kans te maken. Immers, de eerste ging met 13-11 naar Laurens ,maar game 2 was duidelijk voor Ron. Ook in game 3 was het verschil niet groot, daarna echter wel en exit Ron. Maarten Stehouwer had beloofd om het zijn tegenstander Drago Bikarevic heel moeilijk te maken. En hij hield woord door de eerste games te pakken met 11-7 en 11-9. Een bloedstollend spannend potje ontrolde zich, waar Drago zich maar net kon ontworstelen aan de wurggreep van Maarten's spel. Het overleven van een matchpoint hoorde bij die ontsnapping via 11-9, 12-10 en 11-8. De loting had ook teamgenoten Ina Wiekart en Gerda Deumer tegenover elkaar gezet. Van tevoren was daar geen favoriet aan te wijzen en beide dames bleken behoorlijk aan elkaar gewaagd. Gerda was op de beslissende momenten net iets vaster en kon na 11-9, 11-5, 10-12 en 11-8 zich gaan opmaken voor een 2e ronde tegen Colin. Dacht ze...want de eerste echte verrassing kwam als klap- en sluitstuk van de eerste ronde. Colin Baldé had in Rian van den Tempel een tegenstander getroffen die graag en had slaat en Colin liet hem daartoe ook de ruimte. Een hele serie boeiende ralleys volgden en Rian pakte de kansen met beide handen aan. Na 17-15, 8-11 en 8-11 stelde Colin orde op zaken in game 4. Rian ging onverstoorbaar verder met hard en goed meppen, nam een 6-1 voorsprong en toen stokte het ineens. In no-time stond het 6-6 en je hoorde het publiek denken "Nou, daar gaat-ie alsnog". Niets bleek minder waar, Rian herpakte zich en won met 11-8.

Ronde 2 werd ook verspeeld en .....

....... de verrassingen waren ook hier niet van de lucht. Lieron werd als eerste verrast tegen Annika, die tot Lieron's grootste verbazing geen enkele moeite bleek te hebben met zijn service. Nadat de wekker bij 11-1 keihard was afgegaan leek hij de zaak recht te trekken. Een dikke voorsprong in game 2 was niet genoeg en na 14-12 stond Annika zowaar op 2-0. Lieron sputterde tegen met 11-7, daarna sputterde zijn eigen materiaal (naar eigen zeggen) te veel tegen om fatsoenlijk te spelen. En zo was, na de nummer 2, ook de eerstgeplaatste van de lijst afgevoerd. Dacht Gerda dat ze tegen Colin kansloos was geweest, tegen Rian was ze dat eigenlijk ook. Het werd geen moment spannend en na 3 games kon Rian zich halvefinalist noemen. Laurens, als derde geplaatst, kreeg met Drago een tegenstander van formaat. Vol in de aanval en met 11-3 werd ook Laurens wakker geschud. De 2e was voor hem, de derde weer voor Drago. En die ging als een streep richting de winst. Wat er na een 9-3 tussenstand allemaal mis ging is nog steeds onduidelijk. Feit is dat Laurens er 8 punten op rij uitgooide en de game alsnog pakte. Om vervolgens in de beslissende game te gaan dubbelen met Vrouwe Fortuna die nog beter op dreef was dan Laurens. Dat onverwachte pact was Drago, tot diens grote ergernis, net te veel van het goede (14-12). Intussen had Piet de nummers 1 en 2 van de plaatsingslijst zien verliezen, was nummer 3 daar op het oog ook hard mee bezig en besloot Pieter tegen Michelle lekker open te gaan spelen en dan maar zien waar dat toe zou leiden. Wel, Michelle stond de ballen geweldig te raken in de eerste game en bleef dat ook volhouden in game 2. Toen ze in de derde dan ook gewoon doorging met het slaan van winners, leek het pleit al beslecht. Het beslissende punt scoren was toch moeilijker dan gedacht en met 14-12 hield Piet zijn hoop in leven. Echter, als Michelle eenmaal in de goede flow zit is ze daar niet zomaar uit en Piet kreeg ballen om z'n oren die hij in de 3e klasse zelfs zelden ziet. Ditmaal nam Michelle géén gas terug en tevreden glimlachend kon ze de dikverdiende felicitaties in ontvangst nemen.

De halve finales worden gespeeld op dinsdag de 16e (evenals de finale) en zien er dus zo uit :
Annika Mars - Michelle van der Spek
Laurens Langeveld - Rian van den Tempel