Gerrit Leeuwis wint laatste klaverjasdrive, Hanno beste klaverjasser 2014
10 dec
2014

Voor de laatste keer klaverjassen in 2014 had organisator Gijs Ton toch maar weer de maximale bezetting van 28 spelers bij elkaar getroggeld. Meteen na de Algemene Ledenvergadering waarin de Begroting 2015 werd vastgesteld (wel contributieverhoging, nog even geen verhoging van de consumptieprijzen),  werden de kaarten geschud en begon enerzijds het weeklagen, anderzijds werd  luidkeels de euforie verkondigd.

1e ronde
Vader Piet en zoon Simon van Sintmaartensdijk troffen Gerrit Leeuwis en Nico van Meeteren als tegenstander. Halverwege was het 1e koppel al tweemaal natgegaan en was de tussenstand incl. roem 501-1015. Op één potje na, waarin Gerrit en Nico slechts 5 punten scoorden (105 voor de insiders), liep het voor hen verder volledig voor de wind, hetgeen resulteerde in een eindstand van 955-2087, een slecht/goed begin dus, het ligt er aan voor wie je supporter bent.
Veel spannender was de partij van Hanno van Sintmaartensdijk met Jan Boon tegen Ada van Meeteren die met Piet den Dikken een koppel vormde. Er werden geen pitten gespeeld en beide koppels gingen slechts één maal nat en aan het eind was het verschil miniem, slechts 46 punten (1548-1594) in het voordeel van Piet en Ada.

2e ronde
Veel beter ging het met Jan Boon in de 2e ronde, maar ja, toen speelde hij dan ook samen met Maarten Stehouwer. Samen behaalden zij 2013 punten tegen Herman Erkelens die samen met Simone Wolf speelde.  Het laatste koppel ging driemaal nat en moest liefst tweemaal een pitje van de tegenstanders ondergaan. Logisch dat Herman en Simone bleven steken op 1059 punten.
Ada, die net in de 1e ronde nog nipt had gewonnen,  speelde samen met Ron Keereweer opnieuw een spannende partij. Redouane el Haddad en Peter Kloos wonnen uiteindelijk met slechts 4 punten verschil (1523-1519), hoofdzakelijk door dat ene pitje en het eenmaal natspelen van de tegenstanders.

3e ronde
Jan van Dalen had het met Gerrit reuze naar zijn zin in de slotronde tegen Patrick van Vooren en (wederom) Ada. En hoewel de gemiddelde leeftijd hoog was (sorry Patrick) gaf het verschil in conditie waarschijnlijk uiteindelijk de doorslag (sorry Patrick).  Ondanks dat Patrick tegen zijn gewoonte nu geen enkele keer nat ging en hij en Ada slechts één pitje tegen kregen, was het verschil na het 16e potje toch wel groot: 1196-1856. Dat met dikke tevredenheid van vooral onze voorzitter.
Van de overige partijen was die tussen Drago Bikarevic/Hanno tegen Maarten/Loek Coenraads door het kleine eindverschil nog vermeldenswaard. Beide partijen eindigden met 260 roem, maar Maarten en Loek eindigden nét ietsje hoger: 1549-1563

Eindscore van deze avond:
We volstaan met de Top 3 (de rest alsmede het complete 2014-overzicht, is in details via een .pdf file in de rubriek clubbladen te zien):
1e 5545 punten Gerrit Leeuwis
2e 5331 punten Kees van Blitterswijk
3e 5315 punten Eef Schouten

Eindscore geheel 2014
We klaverjasten maar liefst 10x in onze kantine. Drie spelers speelden alle avonden mee, Hanno, Moos en Loek. Zonder eenmaal te winnen  bereikte Hanno uiteindelijk de hoogste positie op het eindresultaat (exact 48.000 punten, dus 4800 gemiddeld). Inclusief eenmaal winnaar, maar ook eenmaal rode lantaarndrager, eindigde Moos met 47.405 als tweede. Loek won ook nooit in 2014 en eindigde tweemaal als laatste, met een score van 45.943 werd hij desondanks derde. Ergo:
1e 48.000 Hanno van Sintmaartensdijk
2e 47.405 Moos Markesteijn
3e 45.943 Loek Coenraads

Hoe ziet die stand er uit als je eenmaal of tweemaal het slechtste resultaat van alle deelnemers in beschouwing neemt ? 3 spelers speelden dus alles, 13 misten één avond, 3 twee en 20 anderen misten nog meer drives.
Laten we één slechtste partij buiten de telling, dan is de eindscore over 2014:
1e Henk Wolf
2e Hanno van Sintmaartensdijk
3e Moos Markesteijn
Laten we twee slechtste partijen buiten de telling, dan is de eindscore over 2014:
1e Moos Markesteijn
2e Hanno van Sintmaartensdijk
3e Loek Coenraads

Overall is dus Hanno van Sintmaartensdijk de beste klaverjasser van 2014, gefeliciteerd Hanno !