Volle bak bij de 1e klaverjasdrive
16 jan
2015

Hij had het weer voor elkaar, onze organisator Gijs Ton, afgelopen woensdag. Voor het 1e klaverjastoernooi van 2015 trad het maximum van 32 spelers aan om de kaarten te schudden.
En iedereen was ook nog eens op tijd, de avond kon niet meer stuk !

Vorig jaar lag het gemiddelde per partij (incl. roem) op 1522 punten. Niet zo veel lijkt het, maar daar zaten de losers ook bij. Wil je bij de top komen, dan zal je het gehele jaar, iedere partij, meer dan 1570 punten moeten scoren. Wil je de topscorer verslaan, speel dan meer dan 2044 punten per partij.

1e ronde
Om bovenstaande doelen te halen gaven Joop Smit en Hanno van Sintmaartensdijk vanaf het begin flink gas. In de eerste 2 potten speelden ze Herman Erkelens en Drago Bikarevic nat en herhaalden dit later nòg eens drie keer. Voor de vorm gingen Joop en Hanno ook een keertje nat, maar met 2121 punten stond dit koppel meteen bovenaan de ranglijst. Herman en Drago daarentegen moesten het doen met een schamele 891 punten.
Niet veel minder deden Adrie Kraaijeveld en Piet den Dikken het tegen Hetty Riet en Jan Tillemans. De schrijver dezes was er getuige van dat Hetty liefst 3 maal paste. Jan maar 2x, maar van die andere 2x ging hij wel een keer nat. De tegenstanders hadden het beter naar de zin en met 450 roem scoorden Adrie en Piet exact 2000 punten tegen 1102 voor Jan en Hetty.

2e ronde
Verlost van Jan scoort dezelfde Hetty daarna met Maarten Stehouwer samen 1950 punten. Jan Boon en Ron Keereweer werden geslachtofferd met 1092. Met name de eindspurt van Maarten en Hetty was indrukwekkend, in de laatste 3 potten was het “nat” (voor Jan en Ron), “pit” en weer “nat”, samen incl. roem toch nog even 646 punten.
Het is ook mogelijk dat alle 4 klaverjassers aan dezelfde tafel ruim onder het gewenste totaal uitkomen. Johan Deumer met Simone Wolf bleven de gehele partij op de lippen van Ed Bijvank die met Adrie een koppel vormde. Johan en Simone speelden heel gedegen, geen nat, geen pit. Adrie en Ed noteerden wél 2 natjes maar scoorden ook een pit. Aan het eind bleken de laatste 2 te hebben gewonnen met slechts 30 punten verschil: 1456 – 1486.

3e ronde
Zoals het de beste klaverjasser van 2014 betaamt, werd Hanno, nu samen met zijn broer Simon, ook winnaar van de 3e ronde met 1855 punten. En, hoe is het mogelijk, deze twee Van Sintmaartensdijkjes behaalden exact één punt meer dan vader Piet die een paar tafels verder 1854 punten scoorde met Moos Markesteijn.
Ook in deze ronde presteerden alle spelers aan één tafel het om alle 4 ruim onder de 1500 punten te eindigen. Kees van Blitterswijk en Jan van Dalen gingen samen net zo vaak nat als Ada van Meeteren met Drago, beide koppels 2x. Maar hoewel Kees en Jan uiteindelijk met 50 punten verschil verloren, kwamen de meeste lachsalvo’s wel van hun kant (1416-1466).

Eindstand
Vorig jaar werd hij beste klaverjasser zonder één enkele overwinning, nu wint hij de 1e partij van 2015: Hanno van Sintmaartensdijk. Wat dat betekent voor de rest van dit jaar ?
De eindstand wordt opgenomen in het overzicht “Klaverjassen in 2015”, te zien op deze site in de rubriek “En dan dit”.