Drie kampioenen op de laatste speeldag
25 apr
2015

De topteams van de TTV Papendrecht hadden de spanning in de voorjaarscompetitie voortreffelijk opgebouwd. Precies op de slotavond wisten de seniorenteams 2, 3 en 4 het seizoen met het kampioenschap te bekronen.

Vrijdagavond speelden Papendrecht 2 en 3 een thuiswedstrijd. Team 2 ontving de in de degradatiezone verkerende selectie van Play Fair uit Leimuiden. De gastheren van Papendrecht kenden echter geen mededogen: Colin Baldé en Lieron Viveen speelden gedecideerd wederom een hattrick en beiden tekenden voor het gewonnen dubbel. Bas van Oers won tweemaal en liet het puntje voor de eer toekomen aan Marc Captein. Met deze 9-1 zege promoveert Papendrecht 2 naar de hoofdklasse van de NTTB-West en komt dan op gelijk niveau als Papendrecht 1  (zie ook de tekst hieronder na Papendrecht 4).

Papendrecht 3 ontving op de tafel er naast VVV 5 uit Leidschendam en had nog 3 punten nodig voor het kampioenschap in de 2e klasse B.

Het gewonnen dubbel van Hanno van Sintmaartensdijk en Richard Steenhuisen luidde de felicitaties in. En passent speelden beiden verder gewoon een hattrick, het persoonlijke succes van teamgenoot Guido Houwing bleef steken op één winstpartij. 4e teamspeler Dirk van Vugt kon deze avond helaas geen deelgenoot zijn van ook zijn kampioenschap.

Papendrecht 4 speelde een zware uitwedstrijd in Gouda tegen Vriendenschaar 7. De concurrent voor een mogelijk kampioenschap in de 2e klasse F, Xerxes 3, speelde tegelijkertijd in Naaldwijk tegen SVN 1. Papendrecht 4 speelde in Gouda zonder Erik van Holten die in de thuiswedstrijd goed was voor 3 punten.

Voor Erik speelde nu Nathalie Nobel, die al haar 3 tegenstanders weliswaar een 4e game kon afdwingen, maar uiteindelijk toch met lege handen bleef. Johan Snoep, thuis eveneens goed voor een hattrick, speelde nu een stuk minder en behaalde jammer genoeg maar één overwinning. Zijn dubbel samen met Laurens Langeveld eindigde na een beslissende 5e game ook al in het voordeel van de gastheren. Uiteindelijk evenaarde alleen Laurens zijn 2 winstpartijen in de thuiswedstrijd. Met deze schamele 7-3 nederlaag was het wachten op de uitslag uit Naaldwijk. Toen bleek dat Xerxes 3 daar met 4-6 had gewonnen bleken zowel Xerxes als Papendrecht een totaal aantal van 64 competitiepunten vergaard te hebben. Opmerkelijk genoeg hadden beide concurrenten de onderlinge thuiswedstrijd met 2-8 verloren, zodat ook dat onderling resultaat gelijk was. De doorslaggevende factor werd daarna het tellen van de games van beide onderlinge partijen en nu sloeg de weegschaal met 40-36 door in het voordeel van Papendrecht 4. En dus vertrok het team naar Papendrecht om het feest dat daar met team 2 en 3 al in volle gang was, te completeren.
De diverse foto’s van het feestje kunt u zien op deze site in de rubriek “foto’s”.

Toch zit er mogelijk een keerzijde aan het feestje met de kampioenen. De seniorenselectie, die de play-offs voor behoud van het hoofdklasse niveau glansrijk doorkwamen, vrezen het volgend seizoen te moeten doen zonder sterspeler Eddy van Weelde. Eddy kampt al geruime tijd met rugklachten die zijn tafeltennisprestaties danig dwarsbomen. Eddy overweegt een seizoen over te slaan in de hoop dat zijn klachten dan afnemen. Een dergelijk beslissing zal de teamopstellingen in de top danig lastig maken, de 1e twee teams zijn al beperkt door het aantal van 3 spelers, aanvullingen vanuit lager geklasseerde teams betekent wellicht dat enkele spelers (te ver) boven hun niveau zullen moeten gaan spelen. Anderzijds zal met het samenvoegen van teams een kostbare en zwaarbevochten plaats in de top van de competitie verloren gaan.
Dat wordt puzzelen voor het Bestuur, wellicht komt er nog vrijwillige versterking van buiten de vereniging ?