Ina Wiekart clubkampioen 6e klasse

Eén vrouw is vele mannen te sterk : Ina Wiekart

Een heel oude spreuk van 3000 jaar oud bleek op de eerste avond van de clubkampioenschappen 2015 nog steeds niets van zijn kracht verloren te zijn. Al was dat "vele" in de titel van dit verslag nogal relatief, aangezien het aantal deelnemers (5) eigenlijk in geen verhouding stond met het aantal mensen wat uitgenodigd was om mee te doen. Ongeveer tweederde van de potentiële deelnemers had een reden om niet mee te (kunnen) doen. Het was met dank aan Moos Markesteijn dat we nog met een leuk aantal een vijfkamp konden spelen.

Genoemde Moos stond ingeroosterd voor de eerste partij, maar wilde eerst nog even warmdraaien tegen onze Corine, op vrijdag altijd trouw aanwezig om een uurtje te ballen en heel vaak tegen Moos. En die wilde daar begrijpelijk genoeg niet van afwijken. Daarmee kreeg Erik Koele in de eerste ronde meteen Rob van den Bos tegenover zich. Rob was nog vol goede moed en hoewel Erik zijn uiterste best deed kwam hij toch tekort tegen Rob. Dat een organisator de beslissende partijen op het eind wil hebben, is bekend. Maar soms gaan dingen in een meerkamp anders dan verwacht en blijkt de beslissing al in een vroeg stadium gevallen te zijn.

Zo'n wedstrijd was Dick van Hoek tegen Ina Wiekart. In de eerste game was Dick volmaakt kansloos met slechts 1 puntje. Dick herpakte zich en scoorde in iedere volgende 4 punten méér dan in de vorige, ofwel 5 en 9. Jammer voor hem dat het slechts een best-of-five betrof, anders....
Het feit dat Moos zich al lekker had warmgespeeld bleek eerder een nadeel dan een voordeel tegen Erik. Erik mepte er vrolijk op los, raakte wat-ie raken kon en de grijns na 11-6 in de vijfde zit nu nog op z'n gezicht ! Toen Moos vervolgens tegen Dick, na winst in game 1, hardhandig werd afgeserveerd (met 6, 2 en 5) dreigde een debacle. Erik's avond kon al niet meer stuk en daar brachten nederlagen tegen Ina en Dick geen verandering in. Hoewel stevig balend omdat-ie heel dichtbij bleef zonder te winnen (9-11, 12-14, 6-11 tegen Ina en 9-11, 8-11, 9-11 tegen Dick) en daardoor vijfde werd, kon dat de pret niet drukken.
In zijn derde pot ging Moos dan eindelijk van de nul af. Rob scoorde in 4 games 3 punten méér dan Moos, maar die wist de boel nogal efficiënt te verdelen (3x 11-9 tegenover 1x 2-11).
Na 6 potjes zat de spanning er nog volop in met alleen Ina op 2 punten en de rest op 1, al had Erik daar een wedstrijd extra voor nodig. Dick bleef in de race voor de prijzen door winst op Erik en daarna kon Ina tevreden de toernooiwinst binnenhalen na winst op Rob. Rob, Dick en Moos konden nog gelijk eindigen met 2 punten, maar dan moest Rob wél winnen van Dick. Het werd een bloedstollend spannend potje, waarbij de 100-puntengrens werd gehaald. Dick pakte het voordeel met 11-7 en 11-9, maar Rob sloeg met 2x 11-8 terug. In game 5 moedigde organisator Piet degene aan die achterstond en dat betekende nogal eens schakelen. Het voordeel wisselde net zo snel van eigenaar als de biertjes na afloop en uiteindelijk bleek Dick de gelukkigste met 13-11. En beloonde daarmee zichzelf met een tweede plaats.
Ook nu konden nog 3 man gelijk eindigen met 1 punt, maar Moos wist de ongeslagen status van Ina te verbreken en mocht met de kleinste beker op de foto. Ina Wiekart werd dus Clubkampioen 6e klasse, Dick van Hoek 2e en Moos Markesteijn 3e.