Kersttoernooi jeugd gewonnen door Colin Lodder
22 dec

Colin Lodder wint kersttoernooi jeugd 2016 en een verrassende nummer 2……

(Een verslag van toernooileider Simon van Sintmaartensdijk)

De laatste donderdag voor kerst is de zaal gereserveerd voor het kersttoernooi voor de jeugd. 13 Deelnemers hadden zich ingeschreven en werden verdeeld in 2 poules. Omdat het verschil in klasse vrij groot is, 1e klasse tot Pup. B en zelfs 2 leden die nog geen competitie spelen, werd met handicappunten gespeeld:  1 punt per klasse verschil met een max. van 7 punten voorsprong. Deze voorsprong was voor Nanoek Heijkamp, tevens de enige dame in ons midden.

Vóór aanvang van de wedstrijden verscheen de vrouw van de Kerstman ten tonele. Annika, de trainster van onze jeugd, had zich geheel in kerststijl verkleed. (Zie de foto's in onze fotorubriek elders op de site)

In poule 1 waren Ruben Singewald en Dirk Imanse de favoriet. Zij wisten in de 1e vier ronden hun wedstrijd te winnen. De 1e verrassing kwam in de 5e ronde. Jeremy v/d Stel wist van Dirk Imanse te winnen, 9-11 en 4-11. Helaas verloor Jeremy weer van Ruben Singerwald, 11-4 en 14-12. Hij eindigde de voorronde met 5 punten. Hoewel Nander Kroon, Thomas van Poelgeest, Ruben Helder en Mart-Jan Oudshoorn goed weerstand boden kwamen zij niet verder in het toernooi. De laatste wedstrijd in deze poule zou beslissen wie door ging naar de kruisfinale. Deze strijd ging tussen de 2 teamgenoten, Ruben Singewald en Dirk Imanse. De strijd was fel en ze deden niet voor elkaar onder, uiteindelijk trok Dirk in 3 sets aan het langste eind, 9-11, 11-9 en 9-11. Hetgeen er in resulteerde dat er 3 spelers met 5 punten eindigden en de toernooileider moest gaan tellen. Ruben en Jeremy gingen uiteindelijk door naar de kruisfinales.

In poule 2 was Colin Lodder de favoriet. Deze maakte hij dan ook waar door al zijn partijen te winnen. De strijd om de 2e plaats was spannender, Mees Boer, Roberto den Hertog en Thomas Akkerboom streden hierom. Jesse Hooglander en Nanoek Heijkamp wisten hun huid elke wedstrijd duur te verkopen maar deden niet mee voor de 1e twee plaatsen.  Hoewel het verschil tussen Thomas en Mees maar 1 klasse is, moest Roberto aan de bak. Hij speelt immers Pup. B. Zou hij met zijn voorsprong van resp. 3 op Mees en 2 op Thomas voor een verrassing kunnen zorgen? Tegen Mees weerde Roberto zich kranig en wist hij overeind te blijven: met 9-11, 11-6 en 11-13 trok hij de overwinning naar zich toe. Tegen Thomas gaf Roberto in de 1e set goed tegenstand, al verloor hij nipt met 11-9. In de 2e set was zijn vechtlust gebroken en verloor hij simpel met 11-3. Beslissend zou het resultaat dus zijn van de tweestrijd tussen Mees en Thomas. Hoewel het verschil klein was trok Mees in 3 sets aan het langste eind, 11-9, 7-11 en 11-8.
In deze poule eindigden 3 spelers met 3 punten op de 2e plaats. Wederom werd het tellen geblazen voor de toernooileider. Uiteindelijk was het Roberto den Hertog die verrassend als 2e eindigde.

De kruisfinale ging dus tussen Roberto den Hertog-Ruben Singewald en Colin Lodder–Jeremy v/d Stel. In de 1e wedstrijd had Roberto 5 punten voorsprong tegen Ruben. Ruben was er niet bij, waarschijnlijk speelde zijn verlies op Dirk Imanse in de voorronde hem nog parten. Gezegd moet worden dat Roberto geweldig speelde en dan ook in 2 set wist te winnen, 7-11 en 5-11.

De andere kruisfinale was spannender. Jeremy begon elke set met 2 punten voorsprong, zodoende moest Colin geconcentreerd blijven spelen. De 1e set werd met 14-12 gewonnen door Colin. In de 2e set speelde Jeremy voor wat hij waard was en trok hij met 14-16 aan het langste eind. Een spannende 3e set moest de beslissing brengen. Met 11-8 was het Colin die deze wedstrijd winnend wist af te sluiten en zich te plaatsen voor de finale.

3e/4e plaats
De strijd op de plaatsen 3 en 4 ging tussen Ruben Singewald en Jeremy v/d Stel. Ruben wist in de 1e set het verlies tegen Roberto van zich af te schudden en won vrij eenvoudig met 11-4. In de 2e set herpakte Jeremy zich en wist geweldig tegenstand te bieden. Helaas verloor hij deze set met 14-12. Ruben Singewald was dus 3e geworden.

Finale
Dan de strijd om de 1e en 2e plaats tussen Colin Lodder en Roberto den Hertog. Een 1e klasser tegen een speler die Pup. B speelt. Roberto krijgt hierdoor een voorsprong van 5 punten per set. Colin moest dus gecontenteerd en beheerst spelen, want elk puntverlies kan fataal zijn. De 1e set was ongekend spannend en werd in de verlenging met 13-11 door Colin gewonnen. Roberto herstelde zich en wist de 2e set verrassend te winnen met 7-11. Een beslissende 3e set zou dus de winnaar van het toernooi opleveren. Roberto speelde de wedstrijd van zijn leven en wist Colin enkele malen te verrassen met een geweldige forehand. Helaas voor Roberto wist Colin de 3e set met het kleinst mogelijke verschil, 11-9, naar zich toe te trekken en dus ongeslagen het toernooi te winnen.

UITSLAG:
1e Colin Lodder
2e Roberto den Hertog
3e Ruben Singewald

De 3 prijswinnaars gingen met een beker naar huis en de overige deelnemers kregen ter herinnering een medaille.