Oliebollentoernooi 2017
29 dec
2017

29 december 2017 was weer de dag van het oliebollentoernooi, deze keer werd de leiding van het toernooi een keertje overgegeven aan Michelle van der Spek in plaats van Bas Hardenberg.

Met een deelnemersveld van 26, konden er 13 koppels gemaakt worden, dit betekende dat we begonnen met 2 poules van 4 en 1 poule van 5.
De bedoeling was dat we de ene helft zouden gaan dubbelen en de tweede helft van het toernooi zouden gaan enkelen, we begonnen dus met de dubbels en het idee was best of 3 en games tot de 21.

In poule A zaten Patrick van Vooren & Rin Visser, Bas Hardenberg & Colin Baldé, Johan Deumer & Harm Hogendoorn en Hanno van Sintmaartensdijk & Dennis den Boer.
We speelden met handicap, maar aangezien het tot de 21 ging was het soms nog lastig voor sommige teams om meer grip op hun tegenstander te krijgen.
Uit deze poule gingen uiteindelijk Hanno & Dennis B (ze waren eerste geworden in de poule) en Johan en Harm (2e in de poule) naar de winnaarspoules. Hierdoor gingen Patrick & Rin, Bas H. & Colin B. naar de verliezerspoule.

In poule B zaten Lieron Viveen & Colin Lodder, Annika Mars & Maarten Stehouwer, Dinh Duc & Ron Keereweer en Kevin Nugteren & Michelle van der Spek.
Lieron & Colin gingen vanavond helaas niet lekker, ze bleven met lege handen in de poule, tegen sommigen hun verwachtingen in. Dao & Ron daarentegen bleven ongeslagen in de poule, Annika & Maarten moesten het opnemen tegen Kevin & Michelle om nummer 2 in de poule te worden. Nadat Annika & Maarten 1-0 voor stonden kwamen Kevin & Michelle terug en werd het 2-1 voor Kevin & Michelle, wat betekende dat Dao & Ron eerste in de poule waren geworden, Kevin & Michelle 2e, Annika & Maarten 3e, en Lieron en Colin L. 4e. Het voordeel voor Annika & Maarten is dat ze wel de beste 3e waren van de poules en dus alsnog doorgingen naar de winnaarspoules.

Poule C zaten Kees van Blitterswijk & Eef Schouten, Max Kornet & Rob van den Bos, Dick van Hoek & Moos Markesteijn, Jan Tillemans & Dennis Dingemans en Niek van Westen & Kees Jongkind.
Nadat het eigenlijk de bedoeling was om 3 poules van 4 te hebben kwam er uiteindelijk 1 koppel bij waardoor dit een vijfmanspoule werd. Na het nodige telwerk, omdat er toch wel wat verrassingen waren in de poule, waren het toch Kees van B. & Eef die eerste waren geworden en dus zich plaatsten voor de winnaarspoule, Max & Rob werden 2e na een niet zo zinderende start, maar kwamen uiteindelijk dus toch goed terug, Dick & Moos waren 3e geworden en gingen hierdoor ook naar de winnaarspoule omdat dit een vijfmanspoule was.

Nadat de poules klaar waren kwam ik tot mijn spijt tot de conclusie dat er te weinig tijd was om nog over te gaan tot enkel partijen, ik had even overlegd met mijn raadsman van de avond, namelijk Harm, en daarna besloten dat ik twee winnaarspoules van 4 zou maken en 1 verliezerspoule van 5. Eé gewonnen set en tot de 11.

In winnaarspoule A gingen Johan & Harm er nog even tegenaan, helaas bleven ze in deze poule met lege handen, 2 wedstrijdjes kwamen ze nét 2 en 3 punten tekort om nog een beetje bovenaan te eindigen en hierdoor eindigden ze dus 4e. Annika & Maarten hadden 11-4 gewonnen van Johan & Harm maar verloren vervolgens met 11-9 van Dao & Ron en met 11-7 van Max & Rob, waardoor ze 3e eindigden. Max & Rob gingen heel goed verder deze avond, ze hadden in deze poule maar 1 wedstrijdje verloren en dat was van Dao & Ron die de hele avond ongeslagen waren. Hierdoor werden Max & Rob 2e en Dao & Ron 1e.

In winnaarspoule B gingen Dick & Moos er nog tegenaan, helaas bleven ze in de poule met lege handen, ondanks dat ze het Kevin & Michelle nog erg moeilijk maakten was het uiteindelijk 15-13 voor Kevin & Michelle geworden, hierdoor werden ze 4e in de poule. Kevin & Michelle waren niet echt lekker op dreef en nadat ze 11-13 hadden verloren van Kees van B & Eef wilden ze eigenlijk nog de volgende 2 potjes wel winnen maar helaas, na een winst op Dick & Moos, (ook al lastig want het werd 15-13) verloren ze ook van Hanno & Dennis den Boer waardoor ze 3e waren geworden in de poule. Kees van Blitterswijk & Eef waren daarentegen lekker op dreef, ze hadden tegen Dick & Moos en Michelle & Kevin gewonnen en verloren dan wel van Hanno & Dennis B met 11-7 waardoor ze 2e werden. Hanno & Dennis B waren ongeslagen gebleven in deze poule waardoor ze 1e waren geworden.

De verliezerspoule was een vijfkamp geworden, het was hier nog allemaal heel spannend geworden want er waren 3 koppels met 3 winstpartijen.
Niek & Kees Jongkind bleven helaas met lege handen, ze waren vaak dichtbij de 11 maar helaas mocht het niet baten en werden ze toch 5e. Lieron & Colin L hadden in de verliezerspoule maar 1 winstpartij, waardoor ze 4e werden. Rin & Patrick, Bas H & Colin B en Jan T & Dennis D hadden allen 3 winstpartijen, waardoor het kijken was wie van wie had gewonnen, hierdoor werden Jan T & Dennis d 3e, Bas H & Colin B 2e, Rin & Patrick 1e.

Helaas konden er geen kruisfinales meer gespeeld worden omdat de tijd het niet toeliet, verder was het gewoon een gezellig toernooi waar weer lekker veel oliebollen werden gegeten.
Ook was er uiteindelijk een loting waardoor mensen die niet bovenaan waren ge-eindigt alsnog een prijs toegereikt konden krijgen.
Ondanks dat de avond anders was gelopen dan ik had gehoopt vond ik het zelf verder wel een geslaagde avond en ik hoop dat een ieder die meedeed het ook een leuke avond vond!

Michelle van der Spek