Jan Boon bewijst opnieuw een groot klaverjasser te zijn
25 aug
2010

Net terug van vakantie en kort voordat de najaarscompetitie begint is er altijd een klaverjasavond die georganiseerd wordt door Gijs Ton. Deze keer op de zeer regenachtige woensdagavond 25 augustus. De echte doorzetters kwamen ondanks het slechte weer gewoon op de fiets. De wat mindere doorzetters met de auto. En Nico Zoutendijk kwam gewoon iets later. Ondanks de wat trage start van de avond konden we toch nog redelijk op tijd de uitslag bekend maken.

Ronde 1:

Een snelle start en een ijzersterk begin was er voor het koppel Jan Boon en Jan Tillemans. Ze kozen de aanval en van de 16 speelrondes namen ze het 14 maal aan en iedere keer met succes. Het bleek de hoogste score in de eerste ronde te worden. Slachtoffers van het aanvalsgeweld waren Gerrit Leeuwis en Jan Bonneveld die met slechts 719 punten genoegen moesten nemen.

Na afloop van deze ronde bleek dat het toch beter is om op de scoreformulieren de namen van de spelers in te vullen. Een scoreformulier van “Wij” tegen “Zij” is lastig voor het bepalen van de prijswinnaars. Na enig speurwerk werden de juiste namen gevonden. Henk Wolf heeft beloofd om voortaan altijd de namen in te vullen.

Ronde 2:

De vernedering in de eerste ronde nog vers in het geheugen maakte dat Gerrit Leeuwis met veel meer inzet aan de volgende partij begon. Hij werd daarbij geholpen door Nico Zoutendijk. Samen wisten ze, door te beginnen met 5 maal aannemen en daarvan 1 pit te spelen,  de tegenstanders Gijs Ton en Jan Tillemans met ruime cijfers te verslaan, 2045 tegen 1027. Of was het toch de conditie die parten speelde en zorgde voor de terugval van Jan Tillemans na zijn sterke eerste ronde. Dat lijkt wel zo te zijn, want ook Jan Boon kwam in deze ronde niet verder dan 1166 punten.

Ronde 3:

Een wat moeizaam begin. Jan Tillemans en Jan van Dalen waren net begonnen om Ada van Meeteren en Joop Smit een lesje te leren als Rob van den Bos zich aan de tafel meldt. Hij beweert een rode boer te hebben getrokken uit de stapel kaarten die Nico van Meeteren altijd deelt om te bepalen wie waar moet spelen.  Jan Tillemans had ook een rode boer en moest afscheid nemen van Jan van Dalen, want die had een zwarte boer, net als Joop Smit. Ada van Meeteren bekende droog: “Ik heb een rode 10”. We konden haar daarna aan een andere tafel in actie zien.

De hoogste score in de derde ronde kwam van het duo Simon van Sintmaartensdijk en Johan Deumer, die met 1903 tegen 1229 Gerda Deumer en Jan Bonneveld wist te verslaan. De hoogste roem van de avond viel in deze ronde:  580 punten van Jan Boon (een sterk herstel) en Hanno van Sintmaartensdijk.

Bij de prijsuitreiking werden de kaarters blij verrast met enkele cosmetica aardigheidjes. Ons nieuwe lid Erwin Verhaert was zo aardig om deze prijzen beschikbaar te stellen en dit werd uiteraard zéér op prijs gesteld. Goed voorbeeld doet volgen…. Wie de volgende keer ?

De uitslag:

1. 5939 Jan Boon 9. 4793 Ada van Meeteren 17. 4269 Hetty Riet
2. 5817 Hanno van Sintmaartensdijk 10. 4728 Nico van Meeteren 18. 4217 Gerda Deumer
3. 5460 Simon van Sintmaartensdijk 11. 4668 Henk Wolf 19. 4205 Gerrit Leeuwis
4. 5321 Nico Zoutendijk 12. 4648 Piet den Dikken 20. 4195 Gijs Ton
5. 5317 Peter Kloos 13. 4642 Herman Erkelens 21. 4143 Rob van den Bos
6. 5231 Johan Deumer 14. 4622 Simone Wolf 22. 4045 Eddy van Weelde
7. 5074 Joop Smit 15. 4364 M. Redouane 23. 3857 Nazim Gündem
8. 4820 Jan van Dalen 16. 4343 Jan Tillemans 24. 3694 Jan Bonneveld

Voor de statistieken: hoogterecord op naam van Joop Smit met 6049 op 8-4-2009 en sinds 11-12-2007 heeft Nico Zoutendijk het laagterecord van 3139