Eerste zege senioren Papendrecht 1
10 okt

Eddy van Weelde
Na twee gelijke spelen en een nederlaag -tegen koploper Taverzo 1-, heeft de seniorenselectie vrijdagavond het hoger geklasseerde Pecos 5 op een 6-4 nederlaag kunnen trakteren. Eddy van Weelde begon in deze thuiswedstrijd met een succesvolle zware 5-pitter tegen Ilja Koers waarna ook Winnie van Rooy het maximaal aantal games diende te spelen, dit omdat Maaike van de Pavoordt weliswaar heel lang tegenstribbelde, maar zich uiteindelijk na een nipte 11-9 moest overgeven. In de derde partij werd Richard Steenhuisen in 3 games weggezet door Jeroen van de Poll en ook zijn dubbel met Eddy ging in het minimale aantal games naar de bezoekers uit Zoetermeer, tussenstand 2-2.

De toeschouwers in De Kooy veerden weer op omdat achtereenvolgens Winnie, Eddy en Richard (11-9 in de 5e game) de stand op 5-2 brachten. Daarna struikelde ook Winnie -net als Richard- in 3 games over Jeroen. Richard had er wel 5 games voor nodig, maar zijn tweede gewonnen duel ten koste van Ilja impliceerde een 6-3 voorsprong. In de slotpartij diende Eddy (zie foto) helaas te buigen voor Maaike. Na 11-6, 7-11, 13-15 en 8-11 kon Eddy alleen maar uitleggen dat hij “altijd problemen krijgt wanneer tegenstanders sneller openen dan hijzelf” (waarvan akte voor de volgende tegenstanders !). De Papendrechtse promovendus staat na 4 wedstrijden samen met 3 andere teams in de middenmoot van de hoofdklasse en weet dat het bij een kleine misstap onmiddellijk naar de onderste regionen zal worden verwezen.

De zesde klassers van Papendrecht 9 ontvingen donderdagavond het Hoornaarse HTV 6 en eindelijk pakte het team weer eens uit. Herman Erkelens en Ina Wiekart speelden beiden zowaar weer eens een hattrick en Ina wist ook het dubbel samen met Kees Jongkind tot een gunstig einde te brengen. Kees had het teamresultaat met een derde zege kunnen bekronen, maar hij verslikte zich in Wim Verhaar. Na 13-11, 6-11, 6-11 en 11-6 ging de slotgame met 9-11 naar de bezoeker. Met deze ruime 9-1 overwinning ontstijgt Papendrecht 9 de degradatiezone en wanneer het team zo goed blijft spelen als afgelopen week, dan mag het serieus omhoog kijken naar de koppositie.

De koppositie in de 7e klasse A wordt momenteel nog bezet door Papendrecht 11, maar het gelijke spel van dinsdagavond heeft de positie niet versterkt. Het was Hans v.d. Laars van Merwestad 5 die de spelers van team 11 steeds voor de voeten liep. Deze Dordtenaar versloeg achtereenvolgens Erik Koele, Tom Kalkman en Joop Smit en had daar steeds hooguit 4 games voor nodig. En passant veroverde hij ook het dubbel met teamgenoot Gerrit Zwang en liet Erik en Joop het nakijken. Gelukkig bleef de schade nog beperkt doordat Erik en Tom beiden hun volgende partijen wonnen, maar Joop mocht zich deze avond alleen door Gerard Revenich laten feliciteren. Papendrecht 11 kan zich a.s. dinsdag al revancheren voor deze matige uitslag, wanneer het in Dordrecht op bezoek gaat bij Merwestad 7, op papier immers zwakker dan Merwestad 5 (?).