Klaverjas wisselbeker voor Dennis den Boer
28 dec
2022

Voor de laatste klaverjasavond van 2022 meldden zich 25 kaarters. Eenieder was benieuwd aan wie de wisselbeker dit jaar uitgereikt zou worden. Algemeen werd wel verondersteld wie de poedel-, c.q. aanmoedigingsprijs zou krijgen.

1e ronde
Op 5 van de 6 tafels werd boven de 1700 punten gescoord. De “hoogste” van 1759 kwam van de handen van beide Ronnen, Witveld en Keereweer (0 pitjes, 1 natje en 200 roem). Qua pitjes en natjes konden Peter Kloos en Adrie van Doveren bij blijven, maar door de lage scores per potje werd de eindstand 1163-1759, meteen ook de laagste score deze ronde.
Verder waren er geen noemenswaardige scores te vermelden.

Wisselbeker
De vakjury had Dennis den Boer genomineerd als nieuwe houder van de wisselbeker. Niet alleen omdat hij bovenaan de scorelijst van 2022 pronkte, o.a. omdat hij alle 15 partijen kon meedoen, maar ook vanwege zijn hoge gemiddelden qua roem en pitjes. Dat hij daarnaast ook bijna topscorer werd qua aantal natjes, nam de jury voor lief, blijkbaar waagt hij wel eens verkeerd.
De publiekjury omarmde eveneens Dennis, o.a. vanwege het vrijwilig bardienst draaien bij ongelijk aantal kaarters, óók vanwege zijn vele natjes en ook omdat hij chauffeert voor andere deelnemers.
Proficiat Dennis, je bent de 9e klaverjasser wiens naam wordt bij gegraveerd.

Poedel-, c.q. aanmoedigingsprijs

Deze prijs werd beschikbaar gesteld door Piet van Sintmaartensdijk en werd, iedereen wist het natuurlijk al, uitgereikt aan de uitvinder van het 4e kwadrant, onze voorzitter Niek van Westen. Niek werd 16e na 13 klaverjasavonden. Niet alleen qua spel (hij speelt graag troef boer als de tegenpartij speelt en zie hieronder zijn resultaat in de 2e ronde), maar ook qua ranking wordt hij aangemoedigd. Was hij de voorlaatste keer laatste, vanavond bevestigde hij opnieuw zijn prijs door wederom als laatste te eindigen). Volgende keer iemand anders deze prijs, Niek!

2e ronde
Debutant Rian van den Tempel wist niet wat hem overkwam zo’n eerste keer kaarten. Hij lootte Niek als partner en t/m het 15e potje ging alles redelijk normaal. Mede door het ene pitje van Patrick van Vooren en Kees van Blitterswijk konden zij hun achterstand verkleinen, maar toen kwam dat laatste potje. Ieder had nog slechts 2 kaarten in de hand en de oplettende speler wist dat er alleen nog maar 8 schoppen in de handen zaten. Als derde speler maakte Niek het door een 7, 8 en 9 als roem op tafel te krijgen. Geen probleem voor Kees om met zijn tien 50 roem te spelen. Patrick bekeek glunderend zijn aas, want de laatste 4 kaarten leverden uiteraard eveneens 50 roem op. Hilariteit alom! En Kees en Patrick wonnen ook nog eens met 6 punten verschil: 1554-1548.

3e ronde

De hele avond al geen hoge scores, en ook deze ronde niet. Jan Boon en Ron Keereweer kwamen tot 1743 (1 natje, 1 pitje) en de tegenstanders net boven de 1000-punten grens: 1179. Dit kwam vooral door 4 natjes van Ron Witveld en….. Niek van Westen.

Eindstand:
1. Moos Markesteijn
2. Jan Tillemans
3. Ron Keereweer
Om in de stemming van de feestdagen te blijven was er deze avond voor iedereen een prijs!

Eindklassement 2022

Bekijk de bijlage (2 pagina's) met de rest van de uitslag, de eindstand en analyses van alle partijen in 2022 op de pagina "En dan Dit" of klik hier.

Enkele feitjes uit de analyses van de in 2022 gespeelde partijen:
Deelname: 39 mensen deden een of meer keren mee, 4 klaverjassers wisten er alle 15 keer bij te zijn. Gemiddeld speelden er 25 kaarters per avond.
Pittenkoning: in zijn eenmalige optreden produceerde Rian van den Tempel 3 pitjes, uiteraard een hoog jaargemiddelde van 3. Jan Bonneveld scoorde 19 pitten in 13 wedstrijden, gemiddeld 1,46 per keer.
Natten: Redouan el Haddad en Bas van Oers speelden dit jaar één keer en beiden gingen toen 7 x nat, wellicht een reden om het daar bij te houden. De 74 natjes van Dennis Dingemans in 13 partijen (5,69 gemiddeld) mogen niet onvermeld blijven.
Roem: Adrie Kraaijeveld speelde 10.800 punten roem in 14 partijen, zo’n 771 punten gemiddeld.
Bardienst: Hanno van Sintmaartensdijk draaide liefst 6 x een bardienst bij oneven aantal deelnemers.

De eerstvolgende klaverjasdrive is op woensdag 4 januari 2023 vanaf 20.00 uur. Aan- en afmeldingen bij Jan Tillemans (0618077376).

De winnaars in 2022:
28-12-2022 Moos Markesteijn