Eduard Burger clubkampioen 6e klasse
03 mei

vlnr.: Richard, Eduard en Ina
Eduard Burger heeft vanavond het toernooi gewonnen om de titel van clubkampioen senioren 2013 van de 6e klassers.

Weliswaar was Eduard kanshebber voor de titel, maar de hoofdprijs werd hem niet in de schoot geworpen. Geduchte tegenstand was de reden dat tot en met de laatste wedstrijd, de echte finale, gestreden moest worden voor de titel.

De 6e klassers bepaalden in de vorm van een 7-kamp wie er een jaar lang met de titel van clubkampioen mag rondlopen. Voor de organisatie is er de uitdaging om een en ander zo in te delen dat de spannendste partijen aan het eind van het toernooi gespeeld worden. Vanavond lukte dat in ieder geval wel.

Joop Smit had van te voren geconcludeerd dat hij van enkele 6e-klassers wel zou kunnen winnen, alleen pech voor hem dat juist die spelers niet wilden meedoen. (Wel flauw natuurlijk). Zoals altijd speelde Joop weer verdienstelijk, maar vanavond had hij geen geluk. Liefst zeven maal was er gameverlies met het minimale verschil, maar steeds viel het laatste punt aan de andere kant van de tafel.

Herman Erkelens won twee partijen, uiteraard van Joop, maar ook van John Stehouwer en wel in de 5e game met 11-5. Hij speelde nog een 5-pitter, tegen Richard Koekkoek, maar met slechts 4 puntjes verschil glipte die partij uiteindelijk uit zijn handen.

Kees Jongkind won er drie, maar verloor er ook drie, dat impliceerde een 5e plaats. Naast zijn overwinningen op Joop en Herman versloeg hij ook zijn teamgenote Ina Wiekart, die van te voren als vreesde voor deze ontmoeting: 11-4, 11-5 en 11-9.  Kees had 4e kunnen worden, maar John Stehouwer zat hem dwars.

John speelde zijn eerste clubkampioenschap, hij won er ook drie en verloor er dus ook net zoveel en werd daarmee 4e. Naast zijn overwinning op Joop verschalkte hij ook Eduard Burger, zij het nipt met 11-9 in de 5e game. Omdat John in de allereerste partij ook van Kees won, werd John, op onderling resultaat, 4e.

De finale met vak S als enthousiast supporter
De strijd om de prijzen werd, zoals gehoopt, in de eindronde beslist. Ina was al uitgespeeld en had 4 overwinningen op haar naam met dank aan Joop, Herman, Kees én Richard. Richard had ook 4 winstpunten, maar nog maar één verliespartij, die tegen Ina. Hij kon zijn aantal nog opschroeven als hij de finale van Eduard zou kunnen winnen.

Eduard op zijn beurt had hetzelfde resultaat als Richard, ook 4 winstpunten, maar kwam in de voorlaatste ronde John tegen. (De oplettende lezer weet inmiddels dat John met 11-9 in de 5e game won.) Een echte finale dus, als Richard zou winnen zou hij 1e worden en Ina 3e, zou Eduard winnen, dan werd Ina 2e en Richard 3e.

De finale tussen Eduard en Richard werd in 4 games beslecht. Eduard verloor de eerste game met 8-11, maar wist daarna de partij naar zijn hand te zetten met 11-5, 11-4 en 11-8.

Ergo: op onderling resultaat werd Ina Wiekart 2e en Richard Koekkoek 3e.
Eduard Burger mocht zich de felicitaties laten welgevallen, voor hem klonk luidkeels het “We are the champions!”, hij heeft de titel van Clubkampioen 2013 van de 6e klassers en de grootste van de 3 prijzen blinkt inmiddels op zijn nachtkastje.