Lieron Viveen winnaar Gijs Ton Trofee
12 jun
2018

Na de clubkampioenschappen rond de jaarwisseling in 2017 was het weer hoog tijd voor een toernooit binnen de TTV. Om deze reden hebben we ervoor gekozen om de Gijs Ton Trofee weer te organiseren, vorig jaar zat dit bekertoernooi voor senioren er een keertje niet bij.

(Verslag van organisator Bas Hardenberg)

Na het sturen van een e-mail, het ophangen van een lijst in de kantine en het whatsappen van leden kwamen we uiteindelijk uit op een deelnemersveld van 25 zeer gemotiveerde tafeltennissers. De Gijs Ton Trofee wordt gespeeld via het afvalsysteem; de winnaar is door en de verliezer is uitgeschakeld. Hierbij wordt het toernooi uitgesmeerd over twee dinsdagavonden. De eerste avond op 5 juni stond in het teken van de voorronde en de eerste ronde. De tweede avond op 12 juni hebben we vervolgens de kwartfinale, de halve finale en ten slotte de finale gespeeld.

Op de eerste avond hebben we de volgende opmerkelijke uitslagen gezien:
- Ondergetekende is direct door Hanno van Sintmaartensdijk uitgeschakeld. Hierbij heb ik nog wel één setje kunnen pakken.
- Ex Jeugdselectiespeler Colin Lodder wist het toch niet te winnen van de oude rot Rin Visser. Met een partij in 4 games bleek Rin toch te sterk (of gewoon te lastig) voor Colin.
- Kampioen uit 2014 Rian van der Tempel heeft niet kunnen winnen van Patrick van Vooren. Onze penningmeester versloeg Rian in 4 games.
- In de eerste ronde stonden Rin Visser en Dirk Imanse tegenover elkaar. Anders dan Colin bewaarde Dirk wél zijn geduld en wist hij zo van Rin te winnen. Zo plaatste Dirk zich voor de halve finale.

Op de tweede avond hebben we als eerste de kwartfinales gespeeld:
- De eerste kwartfinale was tussen Piet den Dikken en Dihn Duc Dao. In 3 reguliere games was Dao Piet te sterk af en plaatste zich zo voor de halve finale.
- De tweede kwartfinale was tussen Dirk van Vugt en Bas van Oers. Beide heren namen hun tijd voor de wedstrijd en maakten er een spannende vijfpitter van. Uiteindelijk pakte Bas de laatste set en zo plaatste ook hij zich voor de halve finale.
- De derde kwartfinale was tussen Kevin Nugteren en Dirk Imanse. Net als op de eerste avond speelde Dirk erg goed. Zo wist hij Kevin in vijf games te verslaan.
- De laatste kwartfinale was tussen Jan Riske en Lieron Viveen, de houder van de Gijs Ton Trofee. Na een kleine discussie over de handicappunten van Jan zijn de heren toch uiteindelijk aan de wedstrijd begonnen. Na een vijfde game trok Lieron uiteindelijk toch aan het langste eind.

Vervolgens was het tijd voor de halve finales:
- De eerste halve finale werd gespeeld door Dao tegen Bas. Met een 9-11 pakte Bas de eerste game. Echter Dao sloeg direct terug, hij pakte de volgende drie games met 11-9, 11-5 en 11-4. Zo plaatste Dao zich als eerste finalist.
- De tweede halve finale werd gespeeld door Lieron en Dirk. Lieron begon de wedstrijd met de opmerking dat hij geen medelijden zou hebben met de jeugdspeler. Hierna voegde daad bij woord door met een 11-13, 6-11 en 10-12 van Dirk te winnen. Dirk was echter zeker niet kansloos en heeft met dit toernooi bewezen dat hij zich goed kan meten met senioren.

En dan de finale:
De finale werd gespeeld tussen Dihn Duc Dao en Lieron Viveen. Hierbij begon Lieron de wedstrijd goed door de eerste game met 11-6 naar zich toe te trekken. De tweede game pakte hij vervolgens ook met een minimaal verschil van 12-10. Dao reageerde hierop door de derde game met 9-11 te pakken. Lieron pakte echter de volgende game met 11-9 en zo eindigde hij op de eerste plaats. Nog één keer winnen en hij mag de wisselbeker houden.