Niek van Westen clubkampioen 3e/4e klassers
2019

Het was wel even goed plannen voor de organisator van de clubkampioenschappen bij de senioren, hoe kon Niek het zó indelen dat hijzelf uiteindelijk in de finale zou belanden?

Dat is natuurlijk theorie, want om zo’n complot ook in de praktijk te brengen, moeten wel alle elementen meewerken natuurlijk, bijvoorbeeld de tegenstanders.

De van te voren bedachte indeling, 4 poules van 4, werd door de late afmelding van Gladys Jacobson niet haalbaar. Gladys moest overwerken en Niek verzuimde dit aan te kaarten bij haar baas, gemiste kans. Niek liet 3 poules van 4 spelers bestaan en plaatste Rin Visser en André Voskuijl bij de kampioen van de 5e/6e klassers, de veteraan Jan Schoon, in poule A. Dat dit geenszins een gelopen koers werd voor Rin en André blijkt uit het feit dat Jan in zijn openingspartij tegen André een 5e game wist af  te dwingen, maar deze uiteindelijk niet winnend wist af te sluiten. Rin, hierdoor gewaarschuwd, besloot het tegen Jan dan ook maar bij 3 games te laten. In het onderlinge duel tussen Rin en André had Rin eveneens genoeg aan 3 games, maar beiden plaatsten zich voor de finaleronden.

In poule B streden de 3e klassers en teammaten Colin Lodder en Piet den Dikken tegen 4e klasser Raymond van der Linden en 3e klasser Michelle van der Spek. Raymond gaf geduchte tegenstand tegen zijn op papier sterkere tegenstanders, tweemaal 4 games en tegen Piet dwong hij een 5e game af die Piet uiterst nipt met 12-10 wist te winnen. Michelle had het ook erg lastig tegen Raymond, na 11-9 en 12-10 volgde wederom een nipte uitslag: 19-17, maar vervolgens kapituleerde Raymond na 11-6. Met 2 overwinningen waren Piet en Colin al door naar de vervolgpartijen, maar eerst nog even onderling afrekenen: Colin deed dat met 11-9, 17-15 en 11-9 dus in 3 games.

Poule C bestond uit Jan Riske, Rian van der Tempel, Dennis Dingemans en Max Kornet. Max was niet bestand tegen het spel van Jan en moest al na 3 games zijn batje opbergen. Rian had meer moeite met Dennis, pas na 11-7 in de 5e game legde Dennis het bijltje, eh batje, er bij neer. Jan-Dennis en Rian-Max werd afgedaan in 3 games, zodat Jan en Rian zich geplaatst hadden. Onderling, voor de eer, demonstreerde Max uiteindelijk zijn vaardigheden door in 4 games Dennis te verslaan. Ook Jan en Rian speelden 4 games, Jan werd poulewinnaar.

Organisator Niek van Westen plaatste zichzelf dus in poule D, samen met teamgenoot Adino Bosch en de 4e klassers Ben Jacobis en Ron Keereweer. De doordachte strategie kreeg een stevige knauw toen Ron in de openingspartij Niek niet alleen een 5e game afdwong, maar deze vervolgens ook nog eens winnend wist af te sluiten. Ron was goed op dreef, want hij wist daarna ook zijn teamgenoot Ben in 3 games af te zagen, waaronder zelfs een “love-game”. Na een makkelijke overwinning op Ben wist Adino in 4 games Ron te overwinnen, maar moest hij daarna in een zwaar bevochten 5-pitter Niek de eer laten. Ergo: Ben puntloos uitgeschakeld en 3 spelers met 2 overwinningen. Dus moesten de games van hun onderlinge resultaat geteld worden. Helaas resulteerde dit in het nadeel van Ron…

Kwartfinales
- Rin verloor weliswaar in 3 games van Adino, maar het dubbeltje had ook de andere kant kunnen opvallen getuige de cijfers 10-12, 9-11 en 9-11.
- De punten in de strijd tussen de teammaten Colin en Rian werden zwaar bevochten. Na 15-13 en 11-3, (2-0 dus), vocht Rian zich terug met 10-12 en 7-11. De 5e game eindigde uiterst close met 10-12 in het voordeel van Rian.
- Ook Jan en Piet konden deze kwartfinale niet afdoen in 3 games: na 5-11, 11-7, 8-11 en 11-8 werd het opnieuw 11-8 in het voordeel van Jan Riske.
- Niek had veel minder moeite met André, de 1e game werd 11-1 voor Niek, maar door zijn nonchalance (of was het de strijdlust van André?) werd het toch nog 13-11 en 11-9 in de andere 2 games.

Halve finales
Adino had absoluut geen last van Jan en stuurde hem met 11-5, 11-2 en 11-4 resoluut naar de troostfinale. Op de andere tafel had Rian het opnieuw zwaar, nu tegen Niek. Na 10-12, 11-8, 15-13 en 7-11 schoot in de 5e game, voor de tweede maal deze avond, de kramp in de kuit van Rian en wel in die mate dat hij gedwongen werd Niek te feliciteren.

3e plaats
“De een zijn dood...” was de achterliggende gedachte bij de troostfinale waarvan Rian noodgedwongen afzag. Voor Jan Riske een meevaller, zo werd hij 3e in dit kampioenschap.

Finale
Opnieuw gingen Adino en Niek de strijd met elkaar aan, maar nu moest Niek zijn doordachte plan de campagne ook positief zien af te ronden en dat lukte hem: met 8-11, 9-11 en 6-11 onttroonde Niek de regerend clubkampioen.

Clubkampioenschap 3e/4e klasse
3e Jan Riske