Topscores najaar 2014
09 dec

Zie de bijlage, pagina 1 senioren (Jan van Dalen 85%),
pagina 2 jeugd (Mees Boer 100%)

Topscores najaar 2014 (pdf, 67 KB)

Bas Hardenberg loopt stage in Finland
08 dec

Idee en intro: Richard Koekkoek
Reisverslag: Bas Hardenberg

Er was eens een oude man met een rode muts, een rendier en een witte krulbaard uit Fins Lapland die dagelijks brieven uit het de hele wereld kreeg. Er was eens een jonge man uit Papendrecht die stage in het buitenland wilde lopen en koos voor het meest noordoostelijke land in de Europese Unie. Sinds afgelopen zomer werkt, woont en reist Bas Hardenberg in Finland en daarbuiten. Lees hieronder hoe het onze vierdeklasser vergaat. Als je verderop op de link klikt, kun je een bonte verzameling foto’s bekijken van de plaatsen die hij met passie bezocht. Alvast veel leesplezier gewenst!

Finland
Reizen. Lekker reizen. Reizen is toch wel een van de leukste dingen in het leven als het aan mij ligt. Nu biedt Finland mij vele mogelijkheden om te reizen. Enkele bestemmingen waar ik al geweest ben zijn: Stockholm, Helsinki, Tallinn, St. Petersburg en Moskou. Voor de laatste paar weken staat er nog een tweede reis naar Estland en een reis naar Lapland op het programma.
Ik ben natuurlijk niet altijd onderweg. Er moet zo nu en dan ook worden gesport, gevist en gefeest. Bovendien zal er iets aan school moeten worden gedaan, ik ben hier immers als student naartoe gekomen en niet als toerist. Ik ben nog steeds lekker aan het hardlopen. Ik heb er nu al twee halve marathons in Finland op zitten. Ook probeer ik wekelijks naar een gratis studentensportschool te gaan. Het tafeltennis staat helaas op een laag pitje, ik heb helaas geen tafeltennisvereniging of überhaupt een tafeltennistafel kunnen vinden.
Feesten is hier goed te doen. Nu moet je je voorstellen dat we hier in een studentenhuis zitten met allemaal studenten uit de hele wereld. Eén van de jongens waar ik het meeste mee optrek komt uit Chihuahua, Mexico. Verder zijn er ook wat lui uit de VS, een jongen uit Nieuw-Zeeland, een paar Chinezen en een stuk of acht Koreanen uit Zuid-Korea. Voor de rest is het studentenhuis gevuld met mede-Europeanen. Maar Frankrijk en Duitsland zijn toch wel de hofleveranciers.
Mijn woonplaats in Finland is Lahti, dit is een echte studentenstad. Elke woensdag is het hier studentenavond zodat alle prijzen in de cafés gehalveerd worden. Helaas moet er dan nog steeds €2,50 voor een biertje betaald worden. Alcohol is hier niet goedkoop.

Als student maak ik hier toch wel gekke dingen mee. Zo ben ik onder andere na een avondje stappen ’s morgens wakker geworden in de sauna. Ook zijn we samen met een aantal Fransen op kikkerjacht gegaan om vervolgens hun billetjes op te eten. Daarnaast zijn er ook al een aantal ramen en deuren gesneuveld in het studentenhuis. De gebroken ramen waren te wijten aan een aantal sneeuwballen en een aardappel. Onze deur werd helaas doorboord door een hockeypuck. Verder is elke uitgaansavond in Finland en in haar buurlanden Zweden, Estland of Rusland een verhaal op zich.
De Finnen zijn een apart volkje. Ze zijn erg in zichzelf gekeerd en ze zullen elkaar nooit een goede dag wensen op straat. Dit was vooral in het begin erg wennen. Tijdens mijn hardlooptochten in Nederland ben ik gewend om altijd andere hardlopers te groeten. Wanneer ik dat hier in Finland probeer word ik rustig door mijn medehardloper doodgezwegen. Het klimaat is hier niet het enige dat koud is, de mensen kunnen er ook wat van.
Voor zover ik heb ontdekt in de drie maanden die ik hier nu al ben, hebben de Finnen twee grote hobby’s: drinken en gokken. Alcohol is in dit land dan ook erg duur. Vanwege het grote alcoholmisbruik in Finland heeft de overheid besloten om de belastingen op alcohol flink te verhogen. Dit heeft tot gevolg dat menig Fin eens per maand naar Estland afreist om een mooie voorraad aan drank in te slaan. Hier doen wij als studenten natuurlijk ook braaf aan mee.
Hobby nummer twee is misschien nog wel vreemder. In elke serieuze supermarkt of andere openbare gelegenheid zijn gokautomaten te vinden. Jong en oud maken hier dan ook gretig gebruik van. Een echte Fin zal dan ook tijdens het doen van zijn of haar boodschappen nooit zijn wisselgeld in ontvangst nemen zonder dit in de gokautomaat te gooien.
De natuur is Finland is erg mooi. Op het moment van schrijven (23 november) is het buiten weer aan het sneeuwen. Samen met een paar andere heb ik al een paar fiets- en wandeltochten gemaakt door het Finse landschap. Ook kijk ik erg uit naar de reis naar Lapland. Het is momenteel rond de -2 graden in het wonderschone Lahti. In het hoge Noorden kunnen de temperaturen teruglopen tot wel -30 graden. Dat wordt dus een kwestie van veel kleren en genoeg rum of jägermeister.
De vlucht terug naar Nederland is inmiddels gepland. 23 december zal ik weer naar het warme Nederland terugkeren om zo de kerst thuis te kunnen doorbrengen. Het kersttoernooi zal ik dan ook niet meemaken dit jaar. Wel ga ik natuurlijk mijn uiterste best doen op het Oliebollentoernooi, al moet men hierbij in gedachten houden dat ik 4 ½ maand geen batje meer heb aangeraakt .
Natuurlijk heb ik gedurende mijn tijd hier ook veel beeldmateriaal geschoten. Ik probeer een kleine online verzameling aan te houden op Dropbox. De link hiervan is:
Na elke reis zet ik weer wat nieuwe foto’s online en op deze manier probeer ik een mooi overzicht te houden van alles wat ik heb gezien.
Als ik jullie niet meer zie voor de kerst wil ik bij deze alvast de beste wensen doen. Voor de andere zeg ik: tot eind december!
Groetjes uit het Noorden,
Bas