Jamie de Waardt verrast complete top G-licentie
2011

Een waar slagveld was de strijd om het clubkampioenschap bij de G-licenties. Van de 10 inschrijvers stonden er aan het eind van de avond slechts 7 in de zaal. Op vrijdag de 13e spelen heeft zo zijn nadelen….

Vooral voor Kitty Devilee verliep de avond anders dan ze bij aanmelding had gedacht. Ze begon al met stevige luchtwegproblemen en dat werd er niet beter op. Na de eerste partij was alle lucht eigenlijk al op, 2 potjes later ging het echt niet verder en koos Kitty heel verstandig partij voor zichzelf. Grote klasse dat ze het toch wilde proberen, en het applaus aan het eind van de avond was meer dan verdiend.
Twee andere inschrijvers waren schijnbaar al op een andere manier te benauwd om aan de strijd te beginnen, zodat we met 6 man en 2 dames van start gingen.

Voor Simon van Sintmaartensdijk (winnaar bij de H’s) was het even andere koek. Tegen Rob van den Bos waren er nog winstkansen, maar de 3 potjes daarna gingen wel erg snel naar de tegenstander. Maar Simon bleef gelukkig niet met lege handen, want in partij 5 werd Eef Schouten verrast. Bij die ene winstpartij bleef het en Simon werd zevende. Ook Jan Tillemans liet er, na de openingswinst op Kitty, slechts 1x winst op volgen. Tegen Simon dus, en slechts op onderling resultaat mocht Jan de zesde plaats claimen. Het had nog de vertrouwde vierde stek kunnen worden, als Jan in zijn laatste wedstrijd van Eef had gewonnen, maar de 11-3, 11-7 en 11-6 waren heel duidelijk voor Eef. Eef Schouten vijfde dan ? Nee, want ook Rob van den Bos werd door hem vakkundig overrompeld. Beiden eindigden met hetzelfde aantal punten en ook hier besliste het onderling resultaat over plaats 4 en 5.

Drie deelnemers hebben we dan nog niet genoemd, de drie die het podium verdeelden. Twee van die drie waren wel verwacht, tenslotte waren Gladys Jacobson en Rob van Lambaart de nummers 2 en 1 van vorig jaar. Maar ook Jamie de Waardt wilde serieus meedoen om de prijzen. Dat bleek al tegen Jan Tillemans, die er in 3 games af ging, en tegen Rob van den Bos was het helemaal duidelijk dat Jamie snode plannen had. Rob kreeg 8 hele punten voor de moeite… Toch leek Jamie af te haken voor de hoofdprijs. In een schitterende partij tegen Gladys leek Jamie aan de winnende hand (11-9 en 11-4), maar hield Gladys de zenuwen het best onder controle. Na 9-11, 5-11 en 7-11 stond er weer een streepje extra achter haar naam.

Rob van Lambaart liet er bepaald geen gras over groeien. Drie tegenstanders werden geveegd, Jan spartelde iets harder tegen maar ook dat was geen punt. Het was duidelijk, Rob ging wederom voor het kampioenschap. Totdat hij Jamie op zijn weg vond. De eerste 3 games waren spannend, al kreeg Jamie steeds meer grip op het karakteristieke spel van Rob. Na de 2-1 voorsprong voor Jamie was het over en uit voor Rob. Maar omdat Rob een heuse angstgegner is voor Gladys was er nog niets beslist.

De laatste wedstrijd kon nog 3 verschillende kampioenen opleveren. Gladys moest winnen van Rob om eerste te worden, de opgave voor Rob was nog pittiger want hij moest met 3-0 winnen. En Jamie kon afwachten of het een andere uitslag zou worden. Het moest gezegd, Rob ging er vol voor. Zelfs toen zijn kansen heel klein leken (bij een 9-4 achterstand in de eerste) zette hij nog een tandje bij en wist 7 punten op rij te scoren. De tweede game was minder spannend en het stond 2-0 voor Rob. Twee zeer ongelukkige netballen op een even beroerd moment zorgden voor een ‘knak’ bij Rob. Waarna Gladys haar kansen levend hield door de derde game te winnen. Die kansen werden in game 4 echter heel snel door Rob weggepoetst, en Jamie ging op de bank steeds harder glunderen. Het eindresultaat was 3 spelers die gelijk eindigden, en omdat Gladys als enige van de drie in vijven had gewonnen was de derde plaats voor haar. Rob kwam precies 1 game tekort om zijn titel te prolongeren, werd dus tweede. En Jamie de Waardt kon zeer tevreden terugzien op zijn debuut bij de senioren. Hij verraste iedereen met prima spel en met slechts 1 nederlaag in vijven werd hij de nieuwe kampioen bij de G-licenties.