Twee winnaars bij 7e klaverjasdrive
19 okt
2011

Voor organisator Gijs Ton is niets te veel, eerst overdag achter de bar tijdens het jaarlijkse scholierentoernooi en dan ’s avonds de beslommeringen regelen rondom alweer een achtste klaverjastoernooi dit jaar. Mede door de herfstvakantie lukte het Gijs dit keer niet om een sluitend aantal spelers bij elkaar te krijgen, maar gelukkig wilden zowel Patrick van Vooren als Jan van Dalen gedeeltelijk de gaten opvullen, zodat in ieder geval aan 5 tafels de kaarten geschud konden worden.

1e ronde
Adrie Kraaijeveld kwam iets later en daarom nam de voorzitter even voor hem waar. Samen met Herman Erkelens ervaarde Jan hoe Patrick en Jan Tillemans gedecideerd met een pit van acquit gingen. Waarschijnlijk behoorlijk onder de indruk verzaakte Jan van Dalen vervolgens in het volgende potje, Herman in zijn val meeslepend. Hierna daalde de rust weer neer, gingen beiden nog tweemaal nat en compenseerden Patrick en Jan T. dit met één natje. Eindstand 1830 – 1392. Patrick had de toon gezet (hoogste score van de 1e ronde) en gaf vervolgens voor de rest van de avond het stokje over aan Gijs Ton. Jan van Dalen pauzeerde na deze partij, maar bij de 3e ronde nam hij het van Nazim Gündem over die weg moest.

De laagste score deze ronde kwam uit handen van Niek van Westen die Jan Bonneveld als partner had geloot. Tegen Jan Boon en Eef Schouten kwam het duo niet verder dan 1269 punten. Net als de tegenstander gingen zij tweemaal nat, maar het stel kreeg ook een pitje tegen.

2e ronde
Jan en Eef speelden ook de 2e ronde samen en troffen met Nazim en Jan Riske weinig weerstand 1647 tegen 1255. Er werd toch mager gescoord deze ronde: Henk Wolf en Gerda Deumer waren spekkoper met een magere 1739 punten.

3e ronde
Het lot was Eef en Jan Boon gunstig gezind, opnieuw werden zij aan elkaar gekoppeld. Al redelijk op elkaar ingespeeld (we hebben Jan B. niet horen mopperen…. !) scoorden zij nu 1825 punten tegen 1187 van Guido Houwing en Simone Wolf. Dat was niet de hoogste score deze ronde, die kwam op naam van Peter Kloos met Gerrit Leeuwis: 1932.

Een opmerkelijke pot speelden Jan Riske met Kees van Blitterswijk. Na 12 potjes tegen Johan Deumer en Jan Bonneveld was de stand 1169 – 775, met de roem erbij 1379 – 935. Het volgende potje speelden de 2 J’s een pitje, daarna een score van 147 om vervolgens te eindigen met opnieuw twéé pitjes. Eindscore werd 1394 – 1888. "Het kan verkeren", aldus Kees.

Eindscore
Als er 5 Jannen deelnemen dan verwacht je toch dat er ook een Jan als eindoverwinnaar uit de bus komt, maar nee, vanavond werden er zelfs twéé personen als winnaar benoemd, zij het dan dat Jan Boon als bierdrinker de hoogste eer kreeg toegewezen van Niek van Westen die deze keer de prijzen uitreikte. En daar was íe wel even mee bezig, want iedere deelnemer ging met een prijs naar huis.

Overigens is de voorraad prijsjes nu wel even op, wie heeft er nog klaverjasprijsjes voor de volgende keer ?

1. Jan Boon 5285     11. Gijs Ton (+Patrick) 4589
  Eef Schouten 5285   12. Herman Erkelens 4401
3. Gerrit Leeuwis 4933   13. Gerda Deumer 4385
4. Jan Tillemans 4905   14. Adrie Kraayeveld (+JvD) 4363
5. Johan Deumer 4896   15. Jan Riske 4318
6. Peter Kloos 4769   16. Nazim Gündem (+JvD) 4287
7. Henk Wolf 4691   17. Kees van Blitterswijk 4227
8. Jan Bonneveld 4680   18. Hetty Riet 4218
9. Loek Coenraads 4637   19. Niek van Westen 4052
10. Guido Houwing 4595   20. Simone Wolf 3884

Het hoogterecord van 6049 van Joop Smit op 8-4-2009 blijft onaangetast evenals het niet te overtreffen dieptepunt van Nico Zoutendijk die op 11-12-2007 slechts 3139 noteerde.