Lieron Viveen Clubkampioen jeugd 2012
2012

Op deze zaterdagmiddag stonden de clubkampioenschappen voor de jeugd van de TTV Papendrecht op het programma. Omdat de vakanties tegenwoordig per school verschillen lukte het organisator Simon van Sintmaartensdijk niet om alle jeugdspelers te laten inschrijven, maar de aanmeldingen waren genoeg om twee poules samen te stellen.

Wel diende er dit jaar met handicappunten gespeeld te worden, het verschil tussen de top (spelers op het niveau van landelijk B) en de pas beginnende, al of niet competitiespelende jeugd is best groot. Prettig om te constateren dat potentiële prijswinnaars ook de wedstrijden tegen de nog niet ervaren jeugd serieus spelen, daarbij ter dege rekening houdend met de puntenvoorsprong (handicap) die steeds ingehaald moet worden.

vlnr.: Matej, Auke en Jesse
In poule B moest het kersverse jeugdlid Auke Koster ervaren hoe wedstrijden spelen in elkaar steekt. Voor zo'n eerste keer helemaal geen afgang, weliswaar verloor hij zijn vier poulewedstrijden, maar in elke partij wist hij wel steeds één game te winnen. Daarnaast liet hij zich de diverse versnaperingen goed smaken !
4e klasser Gideon Viveen won dus van Auke, maar verloor de rest, ergo 4e in poule B. Eigenlijk een mager resultaat, maar ook Gideon had het deze dag best naar zijn zin.
Op dezelfde dag dat Jesse Spiering zich inschreef als nieuw clublid, mocht hij zijn steentje bijdragen tijdens de clubkampioenschappen. Hij won nipt van Auke met o.a. games van 16-14 en 10-12 én hij won verrassend van Gideon, goed voor de 3e plaats in de poule.
De altijd zeer gedreven Robin de Korver won -niet zonder moeite- drie partijen en trof in de laatste poulepartij landelijk B speler Lieron Viveen. Het klassenverschil betekende 5 handicappunten, maar ondanks dat elke game met 5-0 voorsprong begon moest Robin toch zijn meerdere in Lieron erkennen (8-11, 8-11, 13-11, 11-4 en 7-11). Als de no's 1 en 2 waren beiden wel geplaatst voor de kruisfinales om de prijzen.

Jesse Spiering
Poule A
Deze poule had het voordeel (of nadeel) dat elke speler slechts 3 partijen hoefde te spelen. De nog onervaren Matej Petrovic kreeg in zijn partijen tegen competitiespelers resp. 4, 5 en 6 punten mee als voorsprong. Het werd in elke partij spannend, maar het bleef bij een eerste ervaring met wedstrijden spelen.
Van de competitiespelers trok Menno Nugteren aan het kortste eindje, hij kon over Matej zegevieren, maar moest o.a. in teammaat Michelle van der Spek zijn meerdere erkennen, hij werd 3e in de poule.
Na 2 overwinningen hoopte Michelle in haar slotpartij ook selectiespeler Jeremy van der Graaff te verschalken, maar Jeremy maakte met 11-8, 14-12 en 11-8 korte metten met haar inspiraties. Wel plaatsten ook deze beiden zich voor de kruisfinales.

Verliezersronde
De spelers die niet de kruisfinales wisten te halen speelden onderling nog een verliezersrondje met als eindresultaat:
9e Matej Petrovic
8e Auke Koster
7e Gideon van Veen
6e Jesse Spiering
5e Menno Nugteren

Kruisfinales
In de ene kruisfinale redde Michelle het niet tegen Lieron, ondanks een handicap van 5 punten. De game-uitslagen waren 11-8, 11-7 en 12-10. Ook in de andere kruisfinale moest landelijk B-speler Jeremy tegen Robin steeds met 0-5 beginnen. Na 11-6 verlies maakte Robin de stand gelijk door een 8-11 zege, maar Jeremy trok daarna met 2 nipte 11-9 games de partij naar zich toe.

3e/4e plaats
Geen handicap voor beide 4e klassers, dus een open strijd tussen Michelle en Robin, die na 11-9 en 8-11 alleen maar spannender werd. Jammer voor Michelle, maar leuk voor Robin dat de volgende 2 games met 8-11 en 7-11 in zijn voordeel werden beslist.

Finale
Zoals de bookmakers al wisten te voorspellen kwamen Jeremy en Lieron in de finale. Ook hier geen handicapvoordeel en omdat beide selectiespelers en trainingsmaatjes elkaars spel door en door kennen was ook hier de uitslag nauwelijks voorspelbaar. Voor Lieron was het even slikken dat Jeremy verdienstelijk opende met 11-8 en 11-7. Daarna wist Lieron zich te herpakken en sloeg hij gedecideerd games van 4-11, 3-11 en 7-11, hiermee Jeremy de 2e plaats bezorgend. De wisselbeker voor de clubkampioen 2012 bij de jeugd krijgt dus een nieuwe naam erbij: Lieron Viveen.

Van het evenement zijn veel foto's te zien op deze site in de rubriek foto's.