Het ene debuut is het andere niet…
28 dec
2012

Een goede traditie moet je niet willen veranderen. En dus is de laatste speelavond van het jaar gereserveerd voor het fameuze oliebollentoernooi. Een toernooi waarbij het vaak niet gaat om de knikkers (behalve die bruine met rozijnen er in, poedersuiker er op en soms een snor erboven…), maar wel om het spel en de vaak enigszins aangepaste spel- en telregels. En waarbij de prijzen volkomen willekeurig verdeeld worden. Dit jaar vormde daarop geen uitzondering.

Helaas had de organisatie dit jaar te kampen met een overduidelijk overschot aan tijdgebrek. En dat was aan een paar dingen wel te merken. Zo was er bijvoorbeeld geen tijd geweest voor een “rondje bellen” om de deelnemerslijst helemáál vol te krijgen. En ook de speelschema’s getuigden van veel haastwerk, waardoor de verwarring bij een aantal deelnemers toesloeg. Tsja, speel je een toernooi zonder handicap, en dan krijg je toch een handicap. Alleen de wedstrijdbriefjes lagen op de juiste volgorde, maar voor wie zich figuurlijk vastklampte aan de grote schema’s op de deur zag deze schijnzekerheid snel verdampen. De letterlijke vastklampers hadden andere problemen….!

Hoe dan ook, er stonden 30 enthousiastelingen aan de start, een mooi te verdelen aantal. Zes poules van 5 spelers klinkt ideaal, maar dan moet wel iedereen komen. Dao meldde ziek af, maar organisator Piet werd gered door een SMS van Bas, die vroeg of hij nog mee kon doen. En Pieter dacht meteen aan Van Oers, vond dat een prima vervanger. Zodoende had Bas Hardenberg dus een enigszins zware indeling….
In de haast was Piet vergeten Ruud Schoon in te delen, doch ook deze miskleun werd weggepoetst door het afzeggen van de zieke Nathalie. Gered door de gong, maar nadien bleek Randy ergens anders te zijn en bleef er 1 poule van 4 spelers over.

In elke poule werden wedstrijden gespeeld van 4 games, dus in totaal moest / mocht je 16 games spelen. Uitzondering was de poule van 4, daar werden per potje 5 games gespeeld, dus een totaal van 15 om het voor iedereen nagenoeg hetzelfde te houden. De afwijking van de normale regels was er : niet het aantal gewonnen wedstrijden telde, noch het aantal gewonnen games. Ditmaal werd het verschil in punten berekend. De eerste de beste wedstrijd leverde meteen al een saldo op van …. 0 punten. Vader en zoon Nugteren hielden elkaar volkomen in evenwicht : ieder 2 games gewonnen en elke game met 2 punten verschil. Ook Jan Tillemans dacht op zo’n mooi saldo uit te komen en wel met heel weinig moeite. Slechts 1 hele goede game, tegen 3 verloren en het saldo werd door Piet berekend op  0. Tegenstander Nazim rekende echter beter en kon daarna tevreden een plus van 5 punten bijschrijven.

Het werd een avond vol spanning, oliebollen, plezier, rekenen en bier. Helaas viel er toch ook een minpunt te noteren, doordat good-old Jan Schoon zich genoodzaakt zag om te luisteren naar zijn lichaam en zich terug te trekken. Gelukkig trok het euvel in de loop van de avond enigszins weg, maar de schrik was er wel even.
De eindstanden werden berekend, en na het voorlezen daarvan ook heel snel weggegooid, zodat deze niet hier weerspiegeld kunnen worden. Tot vreugde van velen, tot verdriet van anderen… Opvallend was wel het grote verschil waarmee sommige nieuwe leden hun debuut maakten. Voor de één (Philip Beker) viel het allemaal niet mee en sommige tegenstanders maakten wel heel ruim gebruik van het gebrek aan ervaring, waardoor de arme Philip de laagste totaalscore van de avond noteerde. Maar met lege handen naar huis ging hij niet, in tegenstelling tot de glorieuze winnaar van de avond. Peter Liu kon terugkijken op een zeer geslaagde eerste voorstelling in theater De Kooij, won alles en scoorde ook nog eens de hoogste totaalscore. Echter, alleen die eer ging mee naar huis, de prijzen vielen in andere handen. Door trekking van de speelkaarten viel het lot dit jaar op de nummers 2 en 4 uit iedere poule. De overgebleven 2 prijzen moesten ook de deur uit, en kwamen in handen van de meest middelmatige speler (Hanno met een totaalsaldo van wel 1 punt) en, als aanmoedigingsprijs, bij Philip.

Na een paar uurtjes naborrelen kon de penningmeester met een grote glimlach de kas opmaken voor 2012 en 2013 tegemoet zien. Cheers !!