Randy Leimena Clubkampioen 2013 in de categorie 5e klasse

v.l.n.r.: Rian, Randy en Jan
Acht man en één dame hadden zich aangemeld voor deze happening. En hoewel de organisatie alles probeerde om er een tiende deelnemers bij te krijgen, het bleef bij een oneven aantal. Vanwege de verwachtte warmte én de conditie van sommige deelnemers besloot organisator Piet er geen negenkamp van te maken, maar de boel in 2 poules in te delen. Dankbaarheid van het merendeel der deelnemers was zijn deel.

Weinig verrassingen in poule A, een vijfkamp. Het was bepaald niet de avond van de Van Lambaarts. Ewout was kansloos tegen debutant Rian van den Tempel, terwijl Kitty Devilee tegen oudgediende Jan van Dalen ook weinig had in te brengen. Ewout putte weer moed uit zijn tweede partij, want met 3-1 werd Jan Tillemans aan de kant gezet. Helaas voor hem bleef het daarbij. Tegen Jan van Dalen werd het een 3-1 nederlaag en tegen Kitty was het zelfs 0-3. Die nul bleek doorslaggevend voor de plaatsing in de poule, want ook Kitty bleef op 1 winstpartij steken. Het moet gezegd : ze maakte het de anderen meer dan lastig, Rian ontsnapte na een 2-1 achterstand met 11-7 en 11-8. Ook Jan van Dalen ging onverstoorbaar door met winnen, maar makkelijk ging het nooit. In hun laatste poule-wedstrijd wilde Jan Tillemans toch wel graag van de nul af tegen Kitty, en dat lukte hem zowaar. Toch wist Kitty één game zeer overtuigend (met 12-10) te winnen en die ene game had ze nodig om 2 mannen onder zich te houden. Ewout, Jan Tillemans en Kitty op 1x winst en door onderling resultaat 5e, 4e en 3e in de poule. De onderlinge pot tussen de nog ongeslagen Rian en Jan van Dalen was bepalend voor plaatsing in de kruisfinales. Jan had (nog) geen trek in een treffen met Randy Leimena en won in vijven, daarmee Rian op plaats 2 achterlatend.

Poule B kende meer spanning dan de eindstand zou vermoeden. Eduard Burger verloor weliswaar in zijn eerste pot met 3-1 tegen Randy Leimena, maar gamewinst voor Randy met 12-10 en 13-11 geven wel aan dat het ook andersom had kunnen zijn. Als gezegd : ’t was geen Van Lambaart-avond, en Rob bewees dat tegen Henk Vermeij. Henk speelde goed, was gebrand op een revanche voor de nederlaag voor vorig jaar, maar had over het nodige geluk ook niets te mopperen. Rob wel, mopperde flink, maar uiteindelijk zelfs berustend ! Ook tegen Eduard zat het niet mee. Bovendien is Eduard inmiddels wel gewend aan onorthodox tegenspel en hield hij zijn kansen met 3-2 overeind. Omdat Randy geen moeite had met Henk, was Rob’s rol uitgespeeld. Zonder slag of stoot verliezen deed hij echter niet, Randy kreeg het bepaald niet cadeau maar won wel. Dat betekende dat Eduard en Henk in hun onderlinge pot moesten uitmaken wie er door zou gaan naar de kruisfinales. De jongste van de twee pakte met 11-9 en 11-6 een mooie voorsprong, maar Henk gaf niet op. Ook niet na een achterstand in game 3, want punt voor punt werd dat omgebogen naar 11-9 winst en het fanatisme van Henk leek vat te krijgen op Eduard. ’t Was echter net niet genoeg en met 13-11 was Henk de ongelukkige.

Voor de plaatsen om des keizers baard (7 t/m 9, en 5 / 6) werd niet meer gespeeld. Vader en zoon Van Lambaart en Jan Tillemans mogen onderling maar uitmaken wie er 7e, 8e en laatste is geworden. Henk en Kitty speelden ook niet, en de meerderheid zag Kitty graag op plaats 5. Is ook wel mooi, de enige dame precies in het midden.
Jan van Dalen ontliep Randy, maar had met Eduard meer dan genoeg te stellen. Na 11-7 voor Jan antwoordde Eduard met 11-4. Jan, op zijn beurt, nam met 11-5 weer de leiding en was blij dat het na 11-9 precies zijn kant op viel. De beide debutanten (Randy en Rian) zorgden voor een opmerkelijk scoreverloop. Na 11-2 voor Rian liep Randy enigszins verbijsterd rond met een blik van “wat gebeurt me nou ?” Hoe hij het deed is Rian wellicht onduidelijk, maar Randy pakte wel de tweede met 11-3 ! En ging vol gas door naar de finale, gezien de 11-4 en 11-7.
Eduard had zijn doel bereikt (spelen voor de prijzen), maar de beloning bleef uit. Rian sloeg zich met zijn harde spel dwars door Eduard heen (11-8, 11-6, 11-3) en luisterde zijn debuut op met de kleinste van de bekers.

Jan van Dalen had, na zijn tweede plek in 2012, geen trek in de Zoetemelk-rol en wilde méér. Agressief spelend bracht hij Randy in verwarring en ontregelde diens spel. Na 11-6 voor Jan moest Randy toch echt uit een ander vaatje tappen. Voorzichtig spelend pakte hij (ook met 11-6) game 2 en daarna met 11-8 de voorsprong. De voorzichtigheid verdween en Randy liet Jan geen kans meer om terug te komen. Met 11-4 werd Jan, na zijn enige nederlaag dit jaar, toch op plaats 2 gehouden. Dat lijkt sneu, maar Randy won alles en hoefde in 5 wedstrijden maar 4 games af te staan.

En dus is Randy Leimena de terechte kampioen 2013 bij de vijfdeklassers.