Laatste maal klaverjassen in 2013
11 dec
2013

Alweer voor de 9e maal dit jaar verzamelde Gijs Ton de kaarters om weer eens gezellig te klaverjassen. Jammer dat er op deze bijzondere datum (na de ALV én op 11-12-13) niet zoveel deelnemers waren, helaas ook nog afzeggingen op het laatste moment. Na het annuleren van de reservespeler bleef er nog één kaarter over. Patrick van Vooren en Jan van Dalen offerden zich toen om beurten op en namen de honneurs achter de bar waar. De 20 kaarters constateerden dat dit een avond werd met eens wat minder rumoer, zelfs Jan Boon hield zich rustig.

1e ronde
Liefst twee koppels bleven deze ronde onder de schaamtegrens van 1.000 punten. Piet van Sintmaartensdijk bracht het met Ada van Meeteren niet verder dan 919 punten, 3 x nat, maar 70 roem en slechts éénmaal een score boven de 100 punten. Aan de andere zijden van de tafel profiteerden Hetty Riet en Guido Houwing die ondanks een natje en een matige 260 roem een score van 2003 punten mochten noteren.
Twee tafels verder werden Rob van den Bos en Jan Tillemans de dupe van de scoringsdrift van Loek Coenraads en Jan van Dalen. Laatstgenoemde kon terugzien op een geslaagde Algemene Ledenvergadering en wilde dat uiten door niet alleen bijna elke partij te spelen, maar vervolgens ook nog eens zeer demonstratief zijn uitstekende kaarten met een knal op de tafel te deponeren en de gewonnen slagen te incasseren. Zulks tot ongenoegen van Jan en Rob die keer op keer na het delen waardeloze kaarten mochten oprapen. Net als Ada en Piet noteerden zij ook slechts eenmaal een potje boven 100 punten, maar scoorden zij wel “liefst” 140 roem (!) en gingen zij maar eenmaal nat. Beloning: 941 punten. De irritante tegenstanders profiteerden uiteindelijk nog matig. Zonder natje (lafaards of leuners ?) en met maar 180 roem noteerden zij 1871 punten.

2e rondje
Geheel gelijk opgaand ging het aan de herentafel waar Hanno van Sintmaartensdijk en Jan Boon, Drago Bikarovic en Loek als tegenstander troffen. Beide koppels gingen slechts eenmaal nat, maar Hanno en Jan wisten dit te compenseren door een pitje te spelen. Beiden noteerden een magere 120 roem waardoor de eindstand 1431 – 1401 werd. Niets om over naar huis te schrijven appen.
De hoogste score deze ronde kwam van Nico van Meeteren en (wederom) Hetty. Simon, de derde van de Sintmaartensdijkjes, speelde met Gerrit Leeuwis een zouteloze partij, geen natje, geen pitje, met als beloning 1164 punten. Ook hier weer geen uitschieters met roem, alle kaarters aan deze tafel scoorden slechts 160 punten. Ondanks een natje kwamen Nico en Hetty op 1748 punten, slechts drie keer een notitie onder de 100 punten.

3e rondje
Wederom geen hoge score in het laatste rondje kaarten. Gijs en Drago kwamen met 1735 als hoogste op de scorelijst ondanks 3 natjes maar dankzij een acceptabele 390 roem. De laagste score kwam van een andere tafel waar Nico van M. ditmaal samen met Patrick een koppel vormde. Na een voortvarende start lieten zij de voorsprong uit handen glippen en resteerde er aan het eind slechts 1334 punten.

Nieuw in 2014
Alle resultaten van 2013 kunt u zien op deze website in de rubriek Clubbladen. Daar staat Moos Markesteijn als eindwinnaar van 2013 op de 1e plaats, Moos heeft alle avonden meegespeeld.
De maandag na deze klaverjasdrive, zijn enkele klaverjassers ingegaan op een uitnodiging van De Verzakers. In de Spil werd gespeeld volgens meer officiële regels, hetgeen Gijs Ton (prijswinnaar) goed bevallen is. Gijs heeft dan ook aangegeven om vanaf 2014 dezelfde spelregels te willen hanteren, maar wij spelen dan wel vertrouwd met steeds wisselende partners. De regels zijn simpel: deler schudt de kaarten, laat afnemen(couperen) en deelt de kaarten. Er wordt géén troefkaart gedraaid. Alleen de deler mag zijn kaarten bekijken en bepalen of hij “speelt” en met welke “kleur”. Kan of wil hij niet spelen, dan mag de volgende speler zijn kaarten bekijken en eveneens bepalen of hij het aanneemt. Wordt er wederom gepast, dan pas bekijkt speler 3 zijn kaarten en speelt of hij past eveneens. Als daarna speler 4 zijn kaarten heeft beoordeeld en onverhoopt ook niet “speelt”, dan is speler 1, de deler, verplicht om het aan te nemen. In elke situatie blijft het speler 2 die uitkomt en de eerste kaart op tafel gooit.

Eindstand
Het hoogte- en het laagterecord blijft ongewijzigd: 6131 voor Loek Coenraads sinds 14-11-2012 en 3139 voor Nico Zoutendijk sinds 11-12-2007.

1 5379 Hetty Riet   11 4483 Piet den Dikken
2 5352 Gijs Ton   12 4483 Nico Zoutendijk
3 4871 Herman Erkelens   13 4347 Ed Bijvank
4 4833 Guido Houwing   14 4133 Piet van Sintmaartensdijk
5 4830 Drago Bikarovic   15 4110 Peter Kloos
6 4826 Hanno van Sintmaartensdijk   16 4008 Jan Boon
7 4819 Moos Markesteijn   17 3980 Simon van Sintmaartensdijk
8 4776 Nico van Meeteren   18 3979 Jan Tillemans
9 4729 Loek Coenraads   19 3812 Gerrit Leeuwis
10 4625 Patrick van Vooren c.q.
Jan van Dalen
  20 3643 Ada van Meeteren

Scores 2013
Alle resultaten van 2013 kunt u zien op deze website in de rubriek Clubblad. Daar staat Moos Markesteijn als eindwinnaar van 2013 op de 1e plaats, Moos heeft alle avonden meegespeeld.