Kersttoernooi jeugd 2013
19 dec

Menno, Jesse, Arne
Op 19 december jl. hebben wij het jaarlijkse kersttoernooi voor de jeugd gehouden. Het benaderen van de jeugd om deel te nemen aan het toernooi startte al in november. Het resultaat was de hoogste inschrijving ooit, 15 inschrijvingen. Voor de toernooileiding was het een uitdaging hoe deze grote opkomst in een schema te passen. Is het beter om in poules van 4 a 5 deelnemers te spelen, 2 poules.

Uiteindelijk werd besloten om in 1 poule van 15 deelnemers te spelen. Om dan te spelen om gewonnen sets per wedstrijd zou inhouden dat het na middennacht afgelopen zou zijn, hetgeen veel te laat zou zijn voor onze jeugdige leden. Het hele toernooi moest binnen 2 ½ uur gespeeld worden. De uitkomst lag in het spelen van 8 minuten per ronde. Elke wedstrijd begint met 0-0 en zou eindigen in…..?
Helaas belde ca. 2 uur voor aanvang iemand af en bleven er uiteindelijk 14 deelnemers over. Wij speelden op 7 tafels, iedereen tegelijk. Na 7 ronden zou er een pauze plaatsvinden.

Vanaf het begin werd er fanatiek en met enorme inzet gespeeld. Vanaf de zijkant waren ouders, zussen, broers, opa’s en oma’s aanwezig om de spelers aan te moedigen. Na 2 ronde werd er al gediscussieerd wie gewonnen had en wat op dat moment de stand was. Doordat iedereen tegelijk speelde was er geen gelegenheid om dit uit te rekenen en de pauze tussen 2 wedstrijden was maar 2 minuten. Na ruim een uur achterelkaar spelen was iedereen toe aan de pauze.

In de pauze hebben wij gezongen voor Ruben Singewald, hij was deze dag jarig. Iedereen kon zich te goed doen aan limonade, koekjes en spekjes. Tijdens de pauze wist 1 speler zeker dat hij alle wedstrijden tot dan toe gewonnen had. Echter op het wedstrijdformulier stond dat hij er al 1 verloren had. Driftig werd er in de uitslagenbriefjes gezocht naar zijn wedstrijden. En wat bleek? De uitslag van een wedstrijd was niet goed ingevuld. In overleg met de betrokken spelers en de wedstrijdleiding werd de uitslag aangepast.

Na de pauze was iedereen weer fris en werd er met nog meer inzet de strijd voorgezet. Wie zou 1 van de 6 prijzen winnen. Om 21.15 uur werd de laatste ronde gespeeld. De spelers namen nog wat te drinken en te eten. Voor de wedstrijdleiding kon het rekenwerk beginnen. Er was 1 speler met 13 winstpartijen en was dus ongeslagen kampioen geworden. Voor de 2e/3e prijs waren en 2 spelers met 11 punten, ook voor de  4e/5e prijs waren 2 spelers met 10 punten. De zesde prijs werd behaald door 9 punten bij elkaar te spelen. Wie uiteindelijk 2e of 3e en 4e of 5e zou worden werd bepaald door naar het onderlinge resultaat te kijken. Na dit bekeken te hebben werd uiteindelijk de uitslag bepaald. De prijzen gingen naar:
1e    Menno Nugteren
2e    Ruben Singewald
3e    Arne Spiering
4e    Lennard van Hal
5e    Jesse Spiering
6e     Dirk Imanse

Wij willen iedereen, dus ook de spelers  welke buiten de prijzen vielen: Justin Buijs, Mark Quist, Mees Boer, Thomas Akerboom, Kristan Dekker, Matej Petrovic, Aram v.d. Graaf en Nander Kroon bedanken voor hun inzet en deelnamen aan het toernooi.
 De opa van Ruben Singewald, Philip Beker, had voor alle overige deelnemers een verrassing in petto. Elke deelnemer kreeg een herinnering aan deze wedstrijd.

Namens de jeugdcommissie,
Simon van Sintmaartensdijk