Rian van den Tempel verrassende bekerwinnaar 2014
16 dec
2014

Het zo verrassend begonnen nieuwe bekertoernooi kende op dinsdag 16 december een passend vervolg en slot. Nog maar 3 wedstrijden stonden op het programma, maar dat waren voor een bekertoernooi wél de 3 belangrijkste : twee halve finales en ter afsluiting uiteraard de finale.
Verrassend was het toernooi al vóór het begin van de Final Four, omdat 3 van de 4 geplaatste spelers het zich permiteerden om vrijuit te ballen tegen op papier mindere tegenstanders en daar hardhandig de tol voor betaalden. Zodoende werd Laurens Langeveld als laatste van de geplaatsten vanzelf de rol toegedicht van favoriet. Er waren echter mensen die daar anders over dachten…!
De eerste halve finale was een damesgevecht. Michelle van der Spek moest het opnemen tegen Annika Mars en beide speelsters hadden in de 2e ronde een geplaatste spelers laten struikelen. Er was dus op voorhand niet veel van te zeggen, het zou ervan afhangen wie van de twee de tegenstander  haar wil kon opleggen. Dat leek Annika te gaan worden, de eerste game werd ruim gewonnen. Maar Michelle probeerde toch haar geliefde spelletje te spelen en tot haar eigen ergernis ging Annika daarin mee en werd het 12-10 voor Michelle. Nog even herstelde Annika haar eigen spel en leek ze het lek boven te krijgen. Het eind van game 3 was echter voor Michelle en daarmee verdween het laatste restje tegenstand bij Annika en kwam zij er als eerste halve-finalist achter dat je niet kan verslappen tegen een tegenstander in vorm.

Dat ondervond ook Laurens tegen Rian van den Tempel. De eerste game was nipt voor Laurens (11-9), de tweede iets ruimer (11-7) en Laurens speelde gewoon zijn eigen spel zonder dat Rian daar veel tegenover kon stellen. Te veel bescheidenheid of angst voor het spineffect wat Laurens in zijn slagen legt ? Niemand zal het weten, feit is wel dat Rian noodgedwongen alle schroom van zich afgooide en overstapte op zijn geliefde counter-attack. Laat de tegenstander maar openen, dan sla ik die bal wel af. En dat ging bij Rian steeds beter lopen, het kwam na 2x 11-8 op een beslisser aan en daarin had Laurens geen moment uitzicht op de winst. Met 11-5 verdween de laatste geplaatste speler uit het toernooi en konden we wederom winst voor de underdog noteren. Zou die lijn in de finale worden doorgetrokken ?

Daar leek het beslist niet op, want in recordtijd trok favoriet Rian de eerste game naar zich toe. Michelle kreeg een vrachtje tactische tips mee en bleek goed geluisterd te hebben naar alle wijze raad. Rian diende vrijwel iedere bal met zijn backhand te moeten verwerken en da’s niet de voorkeur van Rian. Michelle hield haar taktiek keurig vol en het duurde 2 hele games voordat Rian besefte dat het op die manier voor hem verkeerd zou uitpakken. Na die 2-1 achterstand kwamen nog steeds het grote merendeel van de ballen op zijn backhandkant, maar Rian begon met omlopen, koos steeds beter de juiste momenten daarvoor. Ondanks dat Michelle zich kranig verweerde en haar ontregelende spelletje goed volhield, had Rian het juiste antwoord gevonden. Het voorzichtig omlopen werkte en Michelle had geen antwoord op deze taktiek. Rian bleef het stug en consequent volhouden en kon zich na 2x 11-7 de allereerste winnaar noemen van de nieuwe wisselbeker. De naam daarvan was voor de meesten nog geheim en wordt in een apart artikel uit de doeken gedaan.

Het complete speelschema is als .pdf-bestand geplaatst in de rubriek "En dan dit..."