Michelle v.d. Spek trotse clubkampioen bij de 5e klassers

Dames krijgen opnieuw voorrang, mede door uitvallen favoriet

Acht deelnemers in deze klasse en dat gaf organisator Piet de luxe om te kunnen kiezen : één achtkamp of twee vierkampen. Rekening houdend met leeftijd en conditie van een aantal deelnemers deed Pieter besluiten om er 2 vierkampen van te maken. En zelfs dat was voor sommigen bijna en voor één deelnemer zelfs helemaal teveel. Twee poules geeft de mogelijkheid om de boel leuk te verdelen en zo zat er in elke poule 1 dame en 1 favoriet uit het dit seizoen zo sterk spelende 11e team.

In poule A had favoriet Jan van Dalen de handen vol aan de prima spelende Moos Markesteijn, maar bleef toch net aan de goede kant van de score. Kitty Devilee steeg vanavond boven zichzelf uit en stond bij vlagen geweldig te meppen. Het meeste was ook nog eens raak en die dadendrang liet Rob van Lambaart helemaal kansloos. Tegen Moos gaf Rob heel wat meer tegenstand, maar het was net niet genoeg om Moos van zijn eerste winst af te houden. Een sensatie hing er in de lucht toen Kitty met 11-2 (!) in de vierde een beslissende game afdwong tegen Jan en het leek er lang op dat ze ook die beslisser naar zich toe zou trekken. Maar bij een 8-6 voorsprong werd Kitty behoudender en dat deed haar juist de das om.
Tegen Rob had Jan geen moeite om zijn 3e winst en daarmee de eerste plaats in de poule te halen. Kitty en Moos speelden dus rechtstreeks voor de 2e plaats in de poule en plaatsing voor de halve finale. Het werd een partij met een hoogst merkwaardig scoreverloop. Na 11-9 voor Moos ramde Kitty er een heuse 11-0 (!!) uit. Tweemaal 11-7 aan weerszijden zorgde ook hier voor een 5e game. En weer moest Kitty de tegenstander feliciteren en leek uitgeschakeld. Echter, de fysieke gesteldheid van Jan van Dalen maakte het voor hem onverantwoord om verder te spelen en door Piet werd besloten om de uitslagen van Jan te schrappen en iedereen een plekje op te laten schuiven.

Poule B kende een spannender verloop. Niet voor Jan Tillemans, die de lijn van het competitieseizoen naadloos doortrok. Goede en spannende partijen spelen en dan toch telkens nét verliezen. Tegen Henk Vermeij ging dat net aan in drieën en tegen Eef Schouten duurde het een game langer.

Die partij hielp Eef van de nul af, want in zijn eerste pot moest hij het afleggen tegen Michelle van der Spek. Het was, na de eerste game, heel erg close maar 2x 14-12 betekende wel gewoon een 3-0 nederlaag voor Eef en dus 3-0 winst voor Michelle. Een uitslag die van groot belang zou blijken. Want Michelle ging in haar 2e pot met 3-0 onderuit tegen Henk. Ook hier scheelde het niet veel (11-8, 11-8, 12-10), maar Michelle speelde te wisselvallig om winstkansen te hebben.
Tegen Jan leek ze haar kansen helemaal te vergooien, kwam met 2-0 achter maar wist toch de partij nog te winnen en op 2 punten te komen. Cruciaal, want Henk had er al 2 en Eef kon daar ook op uitkomen. Door Michelle's winst én de vorige uitslagen was Eef verplicht om met 3-0 te winnen van Henk.
Eef begon, ondanks zijn rugproblemen, prima met 12-10 en had ook de tweede kunnen pakken. Met 13-11 ging die game echter naar Henk en daarmee was deze poule beslist. Eef won nog wel, maar werd op onderling resultaat toch 3e en uitgeschakeld.

Door het uitvallen van Jan van Dalen kon vooral Michelle opgelucht zijn : niet Jan werd haar (gevreesde) tegenstander, maar Moos. In een spannende driepitter was vooral game 2 cruciaal die Michelle met 17-15 op haar naam bracht. Tezamen met 2x 11-7 bracht haar in de finale. Henk is meestal te sterk voor Kitty en liet dat ook duidelijk zien met 11-8 en 11-3. Verslappen mocht echter niet, en Kitty profiteerde meteen met 11-7. Het leek zelfs weer op een vijfde uit te draaien, maar Henk herpakte zich net op tijd en kon zich na 11-9 gaan opmaken voor een 2e wedstrijd tegen Michelle.
Voor de kleinste beker beleefden ook Moos en Kitty een revanche-wedstrijd. Ook ditmaal was het spannend, maar Kitty nam inderdaad wraak voor de eerdere nederlaag. Met 13-11, 12-10 en 11-6 kon ze voor het eerst in heel lange tijd weer eens een beker in ontvangst nemen.

Michelle was gewaarschuwd na haar eerdere nederlaag tegen Henk en Henk had op zijn hoede moeten zijn. Feit is dat Michelle in de finale heel wat rustiger en afwachtender speelde dan in de poule-wedstrijd. De fouten bleven beperkt en daarmee werd Henk gedwongen om iets meer risico te nemen. Na 11-8 en 11-6 voor Michelle beet Henk van zich af met 11-8 en zette zich schrap voor nog meer taai verweer. In game ging het vanaf het begin mis, speelde Michelle der Spek partij rustig uit en kon zich even later Clubkampioen 5e klasse noemen.