Clubkampioenschappen dubbel jeugd 2016
26 mei
2016

Hoewel de inschrijflijst al 4-5 weken opging, stonden 2 dagen voor het kampioenschap nog slechts 3 teams ingeschreven. Een rondje in de zaal, waar de jeugd fanatiek aan het trainen was onder leiding van Bas Bisschop, leverde nog 3 teams op. Aan de toernooileider de eer om een 6-kamp samen te stellen.

Om 18.15 uur kwamen de eerst de spelers de zaal in, wel wat vroeg, want het toernooi startte pas om 19.00 uur. Maar om een dubbeltoernooi aan te vangen was een gedegen warming up en afspraken met je medespeler noodzakelijk om een goed resultaat neer te zetten. De 45 minuten werden dan ook gebruikt om in te slaan en om de tactiek te bespreken.

Enkele minuten voor aanvang van het toernooi kwam een vader met de mededeling dat zijn zoon niet mee mocht doen, omdat hij zijn huiswerk nog niet af had. Een terechte beslissing van de vader, maar wel een probleem voor zijn medespeler, er moest met spoed iets op verzonnen worden. Gelukkig had Annika, de trainster van de jeugd, haar spullen bij zich en was bereid om de opengevallen plek in te nemen. Ze zou linkshandig spelen om het klasseverschil niet te hoog te maken.

jeugdselectie kampioen 2e klasse
Voorafgaand werd, geheel in de lijn van de traditie, de jeugdteams die in de voorjaarscompetitie kampioen zijn geworden, gehuldigd. Dit seizoen was dat alleen de jeugdselectie, het paradepaardje van onze club. Jammer dat Robin de Korver niet aanwezig kon zijn, hij is bijgeplakt op de foto. Ruben Singewald en Colin Lodder ondergingen dus maar samen de huldiging.

Om 19.00 uur exact werden de spelers bij elkaar geroepen en kregen ze uitleg over het toernooi. Iedereen speelde tegen elkaar. Elke wedstrijd werd gespeeld om 2 gewonnen games, dus de best of 3. Omdat het klasseverschil van de deelnemers vrij hoog was, 2e klasse tot pup C, werd er met handicap gespeeld. Punt per klasse verschil.

Na de huldiging begon het dubbeltoernooi. De kampioenen van vorig jaar, Ruben Singewald/Colin Lodder, begonnen met een gedegen overwinning op Daan Krijgsman/Roberto den Hartog, 11-7 en 11-3. Ook Mees Boer/Thomas Akerboom en Jeremy van der Stel/Dirk Imanse wisten in de eerste ronde hun partij te winnen.

In de 2e ronde hadden Mees en Thomas het moeilijk tegen Daan en Roberto. Zij moesten tot het uiterste gaan en wisten toch in 2 set te winnen, 11-8 en 12-10. Ruben en Colin namen het op tegen Annika en Leon Hattem. In de 1e set was er geen vuiltje aan de lucht voor Colin en Ruben, 11-2. In de 2e set moesten zij alle zeilen bijzetten en wisten ze met het kleinste verschil, 11-9, te winnen. Ook Jeremy en Dirk wisten hun partij te winnen van Thomas van Poelgeest/Luuk Krijgsman, hoewel de start wat stroef ging, 12-10 en 11-5.

In de 3e ronde kon de 1e slag geslagen worden voor de prijzen. Colin/Ruben en Jeremy/Dirk, beiden nog ongeslagen, zouden de degens kruisen. Jeremy/Dirk streden moedig en moesten in de 1e set nipt buigen, 12-10. De 2e set wisten Colin/Ruben eenvoudig te winnen met 11-4. Mees/Thomas hadden het moeilijk. Ook zij verdedigden hun ongeslagen status en betraden tegen Annika/Leon de arena. De 1e set ging met 10-12 naar Annika/Leon. In de 2e en 3e set herpakte Mees/Thomas zicht en wisten ze met 2 maal 11-6 aan het langste eind te trekken.

De 4e ronde bracht geen verrassingen. De beide koplopers wisten hun partijen te winnen. Colin/Ruben met 11-4 en 11-4 van Thomas/Luuk. Mees/Thomas hadden iets meer moeite maar ze wonnen in 3 sets van Jeremy/Dirk, 13-11, 6-11 en 11-4. Daan/Roberto wisten hun 2e wedstrijd te winnen van Annika/Leon, 11-7, 7-11 en 6-11. Door deze overwinning en het verlies van Jeremy/Dirk kwamen zij gelijk in punten met Jeremy/Dirk en konden zij in de laatste ronde voor de 3e prijs gaan strijden.

In de 5e speelronde zouden de prijzen dus verdeeld worden. Annika/Leon bonden de strijd aan met Thomas/Luuk. Er werd fel en fanatiek gestreden. In 3 set met het kleinste verschil wisten Annika/Leon aan het langste eind te trekken, 11-9, 9-11 en 11-9. Jeremy/Dirk namen het op tegen Daan/Roberto. Hoewel Daan/Roberto zich goed verweerden en bleven strijden tot het laatste punt gespeeld was verloren zij in 2 sets, 11-4 en 11-5. Jeremy/Dirk werden 3e en Daan/Roberto vielen net buiten de prijzen.

De strijd om de 1e plaats ging tussen Ruben/Colin, regerend kampioenen, en Mees/Thomas. Mees/Thomas kregen door hun handicap 2 punten voorsprong. In de 1e set mocht dit niet baten, zij verloren in 7-11. In de 2e set stroopten zij hun mouwen op en gaven gedegen tegenstand. Met 11-8 trokken zij aan het langste eind en een 3e set zou de beslissing brengen. Tot 5-5 ging het gelijk op. Toen wisten Ruben/Colin een klein gaatje te trekken van enkele punten en gaven dit niet meer uit handen. Met 8-11 in de derde set wisten zij ongeslagen hun tittel te prolongeren.

UITSLAG:
1e Ruben Singewald - Colin Lodder
2e Mees Boer – Thomas Akkerboom
3e Jeremy van der Stel – Dirk Imanse
 + Annika Mars – Leon Hattem
 + Daan Krijgsman – Roberto den Hartog
 + Thomas van Poelgeest – Luuk Krijgsman.

Na het uitreiken van de prijzen werd de wisselbokaal overhandigd aan de dubbelkampioenen: Colin Lodder en Ruben Singwewald.

Nog veel meer foto's staan op deze site in de rubriek foto's of klik even op deze link

De toernooiorganisatie attendeerde de jeugd nog even op het Vriendschap-toernooi, junior lid speelt dubbel met een senior (lid, vader, moeder, opa, broer etc.) dat gespeeld wordt op vrijdag 10 juni a.s. om 19.30 uur.
Namens de jeugdcommissie:
Simon van Sintmaartensdijk