Jan Riske en Richard Steenhuisen wéér dubbelkampioenen
17 jan

Het dubbeltoernooi 2017; officieel het eerste toernooi van het nieuwe jaar.

Met weer een groot deelnemersveld van 36 deelnemers (zodoende dus 18 koppels), begonnen we het toernooi met twee poules met vijf koppels en twee poules met vier koppels. Op basis van de som van beide deelnemers in een koppel is bepaald wie in welke poule werd geplaatst.

De poule-indeling was als volgt:
Poule A
-    Erik van Holten & Colin Baldé
-    Harm Hogendoorn & Moos Markesteijn
-    Annika Mars & Niek van Westen
-    Maarten Stehouwer & Richard Koekkoek
-    André Voskuijl & Dennis Dingemans
Poule B
-    Dennis den Boer & Davey den Boer
-    Winnie van Rooij & Michelle Langeveld
-    Kevin Nugteren & Drago Biravec
-    Rin Visser & Henk van den Bosch
-    Jan Tillemans & Kees van Blitterswijk
Poule C
-    Bas van Oers & Frank van Wijngaarden
-    Laurens Langeveld & ondertekende (Bas Hardenberg)
-    Lieron Viveen & Colin Lodder
-    Ina Wiekart & Kees Jongkind
Poule D
-    Dirk van Vugt & Guido Houwing
-    Richard Steenhuisen & Jan Riske
-    Rian van den Tempel & Patrick van Vooren
-    Piet den Dikken & Nathalie Nobel
Ook werd deze keer weer het o zo geliefde handicap-systeem toegepast om het toernooi zo voor alle koppels uitdagend en toegankelijk te houden. Dit resulteerde in de volgende uitslagen in de poulefases:

In poule A zijn André & Dennis vijfde geworden met vier verliespartijen. Met één winstpartij zijn Maarten & Richard vierde geworden in de poule. De derde plaats was voor Erik & Colin die weliswaar evenveel punten hadden als Annika & Niek, maar het op onderling resultaat aflegden. Zoals gezegd zijn Annika & Niek dus tweede geworden en zo zijn Harm & Moos dus eerste geworden in Poule A.

Poule B heeft het de toernooileider niet gemakkelijk gemaakt. Doordat zowel Dennis & Davey, als Kevin & Drago en Rin & Henk allemaal één potje hebben gewonnen werd het bepalen van een vijfde, vierde en derde plaats iets ingewikkelder. Na het tellen van games is het sterrenduo Kevin & Drago als vijfde geëindigd. De vierde plaats was voor Rin & Henk. De gebroeders Den Boer zijn derde geworden. Winnie & Michelle hebben op de pot tegen Jan & Kees na alles gewonnen en werden zo tweede. Ten slotte hebben Jan & Kees dus op pure klasse al hun potjes gewonnen en zijn dus eerste geworden in Poule B.

In poule C waren de uitslagen makkelijker te bepalen. Met één gewonnen partij en een negatief onderling resultaat werden Bas & Frank vierde in de poule. Ina & Kees hadden ook één punt, maar ze hadden echter van Bas & Frank gewonnen en werden zo dus derde. Op deze manier zijn ook de tweede en eerste plaats vergeven. Zowel Lieron & Colin als Laurens en ik hadden beide twee punten. Op onderling resultaat zijn Laurens en ik eerste geworden.

In de laatste poule zijn Dirk & Guido vierde geworden met één punt. Piet & Nathalie hadden ook één punt, maar zijn op onderling resultaat als derde geëindigd. Ook hier hadden de nummers één en twee allebei twee punten en heeft het onderling resultaat uiteindelijk de doorslag gegeven. Dit resulteerde in een tweede plaats voor Richard & Jan en een eerste plaats voor Rian & Patrick.

Vervolgens was het dus tijd voor de kruisfinales. De eerste kruisfinale was tussen Harm & Moos en Richard & Jan; de finale van afgelopen jaar dus. In een driesetter bleken Richard & Jan te sterk voor hun tegenstanders. De tweede kruisfinale was tussen Jan & Kees en Lieron & Colin. In een lange vijfsetter, met daarbij een interessante vierde set van 11-0 in het voordeel van Jan & Kees, wisten Lieron & Colin toch te winnen. De derde kruisfinale was tussen Laurens & ik en Winnie & Michelle. In een driesetter bleken Winnie & Michelle helaas te sterk voor ons. Ten slotte was de vierde kruisfinale tussen Rian & Patrick en Annika & Niek. Deze werd in een vijfsetter beslist in het voordeel van Annika & Niek.

In de eerste halve finale stonden Richard & Jan tegenover Lieron & Colin. In een spannende lange wedstrijd bleken Richard & Jan uiteindelijk toch beter op elkaar ingespeeld. Met 11-6 werd in de vijfde set de eerste finalist bekend. De tweede halve finale was dus tussen Winnie & Michelle tegen Annika & Niek. In een korte, maar toch hevige driesetter bleken Winnie & Michelle toch niet opgewassen tegen hun tegenstanders. Zo was dus ook de tweede finalist bekend.

De troostfinale tussen Lieron & Colin en Winnie & Michelle was ook weer een vijfsetter. Beide teams streden toch voor die derde plek. Met een 5-11, 7-11, 11-7, 11-9 en 8-11 waren de teams erg aan elkaar gewaagd. Door de vijfde set te winnen werden Winnie & Michelle uiteindelijk derde.

De finale was ten slotte tussen Richard & Jan en Annika & Niek. Met de wisselbokaal in het achterhoofd begonnen de regerend kampioenen met een 11-6 en 11-6. Vervolgens pakte Annika & Niek de derde set met 9-11. Ten slotte pakte Richard & Jan de laatste set met een overtuigende 11-5. Voor de derde keer op rij zijn Richard Steenhuisen en Jan Riske dubbelkampioen! Tot grote vreugde van de penningmeester besloten beide heren de wisselbokaal op de vereniging te laten. Daarnaast gaven ze aan te stoppen op hun hoogtepunt en zullen zodoende volgend jaar niet in dezelfde opstelling aan het dubbeltoernooi deelnemen. Volgende keer dus sowieso een andere kampioen!

(Op de fotopagina staan nog veel meer foto's)