Kees Kleijn verrassend clubkampioen bij de licenties H
20 apr
2010

Vanavond was de aftrap van de clubkampioenschappen, zoals gebruikelijk “van laag naar hoog”. Bij de H-licentie moest er een achtkamp worden afgewerkt. Erik Koele moest eerst warmdraaien, maar na 2 kansloze nederlagen moest Ina Wiekart al haar ervaring en slimheid aanspreken om in vijven van hem te winnen. Toen Erik daarna won van Tom Kalkman leek hij los, maar na nipt verlies (12-10 in de 5e) tegen Dick van Hoek was de pijp leeg en eindigde Erik als laatste.
Kees Jongkind startte voortvarend, maar nederlagen tegen Dick en Joop Smit lieten geen grootse vorm zien. Zijn laatste partij wist hij weer om te zetten in winst, en dat gooide het podium behoorlijk overhoop.

Ook Joop Smit bleef op 2 overwinningen steken, maar hij liet wel zien wat een jaartje competitie-spelen aan vooruitgang laat zien. Ina Wiekart kwam nog goed weg tegen hem, maar Kees Jongkind en Erik gingen er aan voor de moeite. Joop dus zesde en voor Kees Jongkind resteerde plaats 7. Dick van Hoek debuteerde zeer verdienstelijk. Drie keer winst en heftig tegenspartelen tegen Ina en Kees Kleijn brachten hem op de vijfde plaats. De enige dame in het gezelschap, Ina, kende moeizame wedstrijden. Na 1 nederlaag en 3 overwinningen stond ze er halverwege toch nog goed voor. De nederlaag tegen Hans Huisman (ook weer in vijven) bleek later de oorzaak van het missen van een prijs. Weliswaar stond ze voor de laatste partij gelijk met Tom, maar het onderlinge en beslissende duel ging met drie keer 11-8 naar Tom, die daarmee Ina naar plaats 4 verwees. Tom startte wisselvallig. Twee ingecalculeerde overwinningen, gevolgd door onverwachte nederlagen tegen Kees Kleijn en Erik en winst tegen Kees Jongkind. Om kans op eremetaal te maken moesten de laatste 2 wedstrijden worden gewonnen en van die wilskracht werden achtereenvolgens Hans en Ina de dupe. Voor Hans waren de druiven zuur. Na vijf wedstrijden soeverein op kop, maar toen kwam hij dus een ontketende Tom tegen en was zijn eerste nederlaag een feit. Nog was er niets aan de hand, maar in de laatste pot steeg Kees Jongkind plotseling boven zichzelf uit en trakteerde Hans daarmee op een koude douche. Een deja-vu voor Hans, want ook vorig jaar bleek de laatste wedstrijd net teveel. Maar toch : als je een half jaar niet speelt en dan 5 van de 7 partijen wint, is dat bepaald niet slecht. Hans werd op onderling resultaat 3e, want ook Tom kwam uit op 5 overwinningen.

DE verrassing van de avond was Kees Kleijn. In zijn eerste wedstrijd tegen Hans was hij nog kansloos, maar daarna was de beer los. Kees Jongkind en Ina waren kansloos tegen het backhand-geweld, Joop sputterde de eerste game nog tegen en was daarna ook gezien. Alleen tegen Dick en Tom ging het moeizaam, maar wel in drie games (13-11, 11-9, 11-9 en 11-2, 12-10, 15-13). De laatste wedstrijd tegen maatje Erik begon met 11-8 voor Erik, gevolgd door 11-6 voor Kees. Erik vocht zich naar een 7-0 (!) voorsprong, maar toen “gingen de kiezen op elkaar” en won Kees alsnog met 11-8 en 11-5. Inspiratie en transpiratie gingen gelijk op en zes overwinningen op rij bezorgde Kees dus de mooiste plaats op het erepodium. Proficiat !

Op de foto wordt clubkampioen licenties H Kees Kleijn geflankeerd door links 2e prijswinnaar Tom Kalkman en rechts Hans Huisman die 3e werd.