Lieron Viveen wint wederom Gijs Ton Trofee
2019

Voor de 3e achtereenvolgende keer zag Lieron Viveen de fel begeerde Gijs Ton Trofee aan hem uitgereikt worden.

Dit bekertoernooi kenmerkte zich in het verleden tot een echte afvalrace, verloor je, dan lag je er uit. Op de 1e avond, de voorronde, hanteerde organisator Niek van Westen deze traditionele handelswijze, maar op de finale-avond een week later liet hij er zijn eigen gedachten weer over heen gaan en verzon voor de 8 laatste spelers twee poules van 4 spelers. Thuis had hij in zijn eentje de loting verricht, naar eigen zeggen geheel onpartijdig, maar wel met warme ballen. Helaas verzuimde Niek deze loting vast te leggen met beeldmateriaal.

Op deze wijze ontstond er een poule met duidelijk sterke spelers en een iets zwakkere poule. Voor degene die hier zijn bedenkingen over heeft: uiteindelijk zou de eindoverwinning toch naar de beste speler gaan?

In poule A met Eddy van Weelde, Dinh Duc Dao, Winnie van Rooij en Lieron Viveen vielen Winnie en Dao met één overwinning buiten de vervolgrondes. Op onderling resultaat won Winnie. Eddy en Lieron tekenden beiden voor 2 zeges, onderling won Lieron.

In poule B bleek dat Niek van Westen zichzelf uiteindelijk eerlijk (?) ingeloot had bij Hanno van Sintmaartensdijk, Dennis den Boer en Patrick van Vooren. Na 6 partijen bleek dat Niek slechts één overwinning had weten te boeken en wel op Patrick (13-11 in de 5e game) die met lege handen bleef. Naar de kruisfinales gingen wel Dennis (2 zeges) en een ongeslagen Hanno.

Kruisfinales
Hierin dolf Hanno het onderspit tegen Eddy, maar met goede cijfers: 2-3.
Ook Dennis haalde de finale niet, hij verloor met 1-3 van Lieron.

Finale
Zoals in het begin van het verslag al te lezen: voor de 3e achtereenvolgende keer won Lieron Viveen de finale, ditmaal diende Eddy hem te feliciteren.

Het is nog niet duidelijk of Lieron na 3 achtereenvolgende zeges deze Gijs Ton Trofee voor altijd op zijn schoorsteenmantel mag laten staan, of dat deze wisselbeker volgend jaar opnieuw te winnen zal zijn. Niek neemt binnenkort contact op met de naamgever van deze beker.