75-jarig jubileum: aftrap met klaverjasdrive
26 mrt
2022

Op deze vroege zaterdagmorgen was de 1e activiteit rondom het 75-jarig jubileum gepland. Twintig deelnemers schudden ieder minimaal 16 keer de kaarten. En aan het eind mocht Jan Tillemans de felicitaties in ontvangst nemen.

Het organisatiecomité van Ada van Meeteren, Erwin Verhaert en Hanno van Sintmaartensdijk had niet zonder enige moeite de groep bij elkaar gekregen. En dat werd beloond door een uitstekende verzorging tijdens dit evenement. Eerst was er uiteraard een warm welkom met koffie en lekkere koeken. Na een kleine speech van voorzitter Niek van Westen werden de eerste kaarten gedeeld. En in tegenstelling tot de traditie waren er dit keer geen pitprijsjes.

Ronde 1
Ada lootte Ron Keereweer als partner en Ron Witveld zag Jan Tillemans tegenover zich. Halverwege hielden beide koppels elkaar nog in evenwicht, maar na een pitje van Ron/Jan én een natje van Ada/Ron kwam er afstand die Ron/Jan nog vergrootten met veel roemnoteringen. Eindstand 1127-1875 tevens de laagste en hoogste score deze ronde.
Adrie Kraaijeveld en Dennis den Boer evenaarden deze score met slechts enkele puntjes verschil: 1871 – 1141. Ook hier viel een van de organisatoren in een gat, Hanno trok Moos Markesteijn mee.

Ronde 2
Bredero zei het al: “Het kan verkeren”. Moos demonstreerde dat zijn lage score niet hem verweten kon worden. Samen met Helene Witveld scoorde hij een mooie 2161 punten. Ook Dennis den Boer zag de keerzijde van de medaille, met Rob van den Bos noteerde hij slechts 811 punten. En dat voor toch gerenommeerde klaverjassers….
De andere Dennis, Dingemans in dit geval, speelde deze ronde met Hennie van Til het gekkengetal 1111. Drie natjes helpen niet mee aan een goede uitslag en als dan Jan Tillemans en Patrick van Vooren ook nog een pitje noteren, mogen zij 2091 punten toevoegen aan de scorelijst.

Pauze
Ada had voor een lekkere lunch gezorgd. Er waren belegde broodjes en een krentenbol, een lekker slaatje en er was een grote pan met tomatensoep. Er bleef uiteindelijk nauwelijks meer iets over, uitstekend werk Ada. En het moet worden vermeld, Erwin bleek een uitstekend ober en afwasser, de vraag is of zijn thuisfront daarvan op de hoogte is.

Ronde 3
En wederom zat het Hanno niet mee, ondanks (of dankzij?) zijn partner Ed Bijvank, werden slechts 978 punten op het wedstrijdformulier genoteerd. Maarten Stehouwer en Ron Keereweer profiteerden en noteerden 2064 punten.
Dennis den Boer scoorde deze ronde maar weer eens hoog, gesteund door Cees Kroon speelden zij tegenstanders Gerda Deumer en Helene liefst 3 x nat en scoorden zij ook hoog met de roem (400). Hier werd de einduitslag 2013-1079.

Ronde 4
Nu kwam Gerda sterk terug met dank aan Dennis den Boer die in een flow terecht was gekomen. Slachtoffers werden Joop Smit en opnieuw Helene, zij gingen driemaal nat en kregen 2 pitjes tegen. Score: 2137-975.
Een tafel verder trachtten Moos en Cees wat tegenstand te geven aan Adrie Kraaijeveld en Patrick, maar het 4e kwadrant deed het eerst genoemde koppel de das om, twee natjes en een pit tegen impliceerde inclusief roem liefst 626 punten. Eindscore hier: 1200-1932.

Eindstand
Hanno verzuchtte het bij de prijsuitreiking: “als je zelf iets organiseert, dan vallen de resultaten meestal flink tegen”. Zo werd hij zelf dus uiteindelijk allerlaatste en Ada een na de laatste…..
Aan de andere kant werden zijn woorden nog meer waarheid. Jan Tillemans, die de 3-wekelijkse reguliere klaverjasavonden organiseert, was ditmaal eindelijk zelf eens winnaar. Tot het volgende lustrum kan hij zich jubileumklaverjaskampioen noemen.

Na afloop kreeg iedereen nog een leuke gadget mee naar huis om daar verder zijn of haar kunsten te vertonen.

De ranglijst werd uiteindelijk:

Jan Tillemans 7691      11 Dennis Dingemans 5869
2 Patrick van Vooren 7402 12 Joop van Wolde 5857
3 Adrie Kraaijeveld 7176 13 Moos Markesteijn 5797
4 Dennis den Boer 6832 14 Helene Witveld 5569
5 Maarten Stehouwer 6787 15 Rob van den Bos 5561
6 Ron Keereweer 6513 16 Joop Smit 5439
7 Ron Witveld 6243 17 Hennie van Til 5182
8 Gerda Deumer 6113 18 Ed Bijvank 4761
9 Cees Kroon 6043 19 Ada van Meeteren 4741
10 Niek van Westen 5953 20 Hanno van Sintmaartensdijk 4511

Elders op deze website zijn nog meer foto’s van dit evenement te zien. Ga naar de rubriek “Foto’s” of klik hier.