Jan Riske wint 2e klaverjasdrive
30 mrt
2022

Vandaag speelden 25 klaverjassers weer tegen elkaar tijdens de 2e klaverjasavond van dit jaar. Dat hadden er 28 moeten zijn...

Inmiddels weet iedereen het wel: elke 3 weken wordt er op woensdagavond geklaverjast en alle kaarters worden dan opnieuw verwacht. Maar als je er de volgende keer niet bij kunt zijn, moet je je afmelden. Simpel, maar nog niet voor iedereen. Drie vergeetachtigen ontbraken, van een van hen werd verteld dat die moest werken, net zoals een ander die nog even gebeld werd. Toen had het geen zin meer om de 3e ontbrekende te bellen, met elke ronde één kaarter aan de zijlijn werd het toernooitje afgewerkt.

1e ronde
Ada van Meeteren en Helene Witveld troffen het niet, zij lootten tegen Adrie Kraaijeveld en Dennis den Boer, de no's 3 en 4 van het jubileumtoernooi van afgelopen zaterdag. Al in het begin van het potje gingen de dames nat en kregen zij ook een pitje tegen. Weliswaar bleef het daarna beperkt tot nog één natje, maar de gescoorde punten waren wel erg laag. Adrie en Dennis scoorden een mooie 2009 punten, voor Ada en Helene bleef de score het bij 983.
Ook hoog scoorden Hanno van Sintmaartensdijk (laatste zaterdag) samen met Eef Schouten. Wim Tromp en Kees van Blitterswijk gingen slechts eenmaal nat, ondergingen een pitje en scoorden 1314 punten. Hanno en Eef behaalden een 1868 score.

2e ronde

Ada revancheerde zich in de 2e ronde met Ron Witveld tegenover zich. Nu werd de hoogste score (1830) behaald met Jan Boon en (opnieuw) Wim in de slachtofferrol (1290). Het euvel was drie keer nat én een pit tegen.
Eef kreeg nu Gerda Deumer als partner en aan de andere kant van de tafel waren de Jannen Riske en Bonneveld elkaars partner. En hoewel de Jannen 3 x nat gingen wonnen zij dit potje. De hoge roem én hun pitje zorgden voor de eindstand 1538-1814.

3e ronde

Het beviel Jan Riske wel om wederom met een naamgenoot te spelen, Jan Boon in dit geval. Ada en Helene werden opnieuw aan elkaar verbonden, geen succes duo blijkbaar, want de dames kwamen niet verder dan 1322 punten. Geen enkele keer nat, maar wel 3 x een pitje tegen, dat telt natuurlijk behoorlijk mee. De Jannen gaven voor de vorm nog een natje weg, maar de score van 2030-1322 kwam op het formuliertje.
Aan de "heren"-tafel speelde Joop Smit met Peter Kloos tegen Ron en Adrie van Doveren. Dat Peter heel lang niet meer heeft geklaverjast was wel te zien, halverwege was de stand 388-1178... Maar de 2e helft maakte de eindstand toch nog enigszins goed: 1354-1797.

Eindstand
Na een vlotte telling van de uitslagen gaf de laptop de volgende prijswinnaars:
1e Jan Riske

2e Adrie Kraaijeveld
3e Eef Schouten
4e Patrick van Vooren
5e Ron Witveld

De scores en tussenstanden van 2022 zijn te zien elders op onze website in de rubriek "En dan dit" of klik hier.

De volgende klaverjasdrive is op woensdag 20 april a.s., zonder tegenbericht bij Jan Tillemans (0618077376) zijn alle 25 kaarters weer present.