Hanno van Sintmaartensdijk winnaar licenties E

Op de foto staan Patrick (links) en Willem-Jan, Hanno rust uit.
Ook bij het clubkampioenschap bij de E-licentie kende de originele deelnemerslijst een aantal wisselingen. Negen man hadden zich ingeschreven, maar 8 of 10 man is een mooier aantal. Toernooileider Piet den Dikken (die het stokje weer overnam uit de zeer bekwame handen van Jan Tillemans) wist ook Jan Riske bereid om te spelen, maar gezien zijn blessure liefst niet te veel. Dat was dus 10 man en 2x een vijfkamp, maar toen vervolgens kampioen Niek van Westen zich afmeldde ging ook Jan’s naam weer van de lijst.
Acht man begonnen dus aan een toernooi zonder echte verrassingen. Waarmee niet gezegd is dat het een saaie achtkamp werd, integendeel. Maar de surprises bleven in de kast voor Sinterklaastijd.

Het verschil tussen top 4e klasse en 2e klasse bleek groot, zodat na vier wedstrijdronden Robert Hilgeman, Matthijs van Hoek, Moos Markesteijn en Rin Visser nog met lege handen stonden. Het kwartet Adino Bosch, Willem-Jan Lindhout, Patrick van Vooren en Hanno van Sintmaartensdijk bleek voor ieder van eerstgenoemde vier te sterk. Slechts Patrick Hanno en Willem-Jan moesten in de eerste 4 partijen eenmaal een 5e game toe te staan, maar in die vijfde werd echt gas gegeven (resp. slechts 6, 2 en 1 punt tegen).

Robert had tegen de grote vier telkens 1 game weten af te snoepen, maar tegen klasse-genoten Rin en Moos bleef hij zonder gamewinst. De eer werd gered in zijn laatste pot tegen Matthijs, maar plaats 8 was een feit. Ook Rin bleef op 1 winstpartij steken. De echt goede vorm waarmee hij bij de F-jes kampioen werd was toch een beetje afwezig en bovendien weten tweedeklassers zich wel raad met Rin’s spel.
Ook Moos en Matthijs eindigden gelijk (op 2 overwinningen). Matthijs trok, na 3 heel spannende games, toch heel gedecideerd de winst en daarmee de vijfde plaats naar zich toe, daarmee de zesde stek overlatend aan Moos.

Adino stond na 4 potjes op de volle winst, maar dichtte zichzelf weinig kans toe. Was het pessimisme of realisme ? Tegen Hanno en Patrick kwam hij er totaal niet aan te pas. Alleen in game 3 tegen Hanno draaide het uit op een verlenging, die door Hanno op een fantastische manier werd uitgemaakt. Als je een bal zo’n beetje achter de toernooileidingstafel vandaan haalt en hem bijna via het dak precies op het hoekje laat neerploffen sta je als tegenstander machteloos. Heel wat meer tegenstand aan beide heren bood Willem-Jan. Patrick had er 4 spannende games voor nodig om te winnen, Hanno deed dat in het minimale aantal games. Maar wel met 3x een stand van 11-9, dus nipt genoeg.

Het gevolg van dit alles was wel, dat Adino en Willem-Jan een rechtstreeks duel om de derde plaats konden uitvechten. Nadat Adino de eerste met veel moeite kon binnenhalen (12-10) bleek de pijp leeg. Na 11-5, 11-7 en 11-8 kon Willem-Jan de felicitaties voor de winst en de behaalde derde plaats in ontvangst nemen.

Het wedstrijdschema bleek door het uitblijven van verrassingen perfect, want de laatste wedstrijd tussen Hanno en Patrick was de echte finale. Beiden waren nog ongeslagen en de toeschouwers verwachtten een spannende pot. Nadat Patrick echter de eerste game op het laatste moment moest afstaan (12-14, na de hele tijd op voorsprong te hebben gestaan), was de spanning er voor de kijkers zeker niet af. Maar voor de spelers wel, daarvoor kennen ze elkaars spel te goed. Al in de eerste game had Patrick het gevoel achter de feiten aan te rennen, in de 2e en 3e game bleek dat ook uit de cijfers. Met 11-5 en 11-6 was Hanno duidelijk de betere, moest Patrick wederom met de tweede plaats genoegen nemen.

Hanno mag zich een jaar clubkampioen bij de E noemen, en ook van deze kampioen verwachten we niet dat-ie dat geheim houdt. Er zullen ongetwijfeld veel tegenstanders “afgezaagd” worden. Een titel Clubkampioen 2010 licenties E en vele felicitaties rijker vertrok Hanno van Sintmaartensdijk richting camping. Ook hier nogmaals : van harte !