Roberto den Hertog wint de Gijs Ton Trofee
18 jun
2024

Voor dit bekertoernooi werden opnieuw 2 dinsdagen ingepland, maar doordat het aantal deelnemers bleef steken op 20, bleek dat het gehele toernooi op deze dinsdag al kon worden afgerond.

Voor sommige tafeltennissers, en met name de iets minder getalenteerde, blijkt het elk jaar toch weer een teleurstelling wanneer men na slechts één verliespartij alweer de biezen kan pakken, maar dat is nou juist dat specifieke van een bekertoernooi. Vergelijk het met bijvoorbeeld tenniswedstrijden als Roland Garos of Wimbledon, verliezen is naar huis, terwijl de lawntennissers niet eens handicappunten mee krijgen en de tafeltennissers bij ons dus wel.

Maar misschien verdient het idee dat Hanno van Sintmaartensdijk opperde wel navolging? Hij stelt voor om eerst poulewedstrijdjes te spelen en dan de 16 (of 8) beste spelers het toernooi een week later in de bekervorm af te ronden. Het lijkt geen slecht idee.

Terug naar het nu gespeelde toernooi, de resultaten staan in schemavorm elders op deze website in de rubriek "En dan dit" of klik hier.

Er dienden dus 4 partijen in een voorronde afgewerkt te worden, waarbij Michelle Nugteren zich al voor de eerste bal terugtrok, natuurlijk in de wetenschap dat Hanno van Sintmaartensdijk linkshandig speelt. Jan Tillemans had praktisch niets in de melk te brokkelen tegen Colin Lodder, slechts in één game kon hij iets laten zien. Voor voorzitter Niek van Westen was het na 4 games tegen Ruud Schoon afgelopen en Jan Riske delfde in slechts 3 games het onderspit tegen Patrick van Vooren. Na deze 4 afvallers waren er de 16 over voor de 1e ronde. Geen verrassende verliespartijen (zie het schema), Pieter de Graaff en Ruud Schoon persten er nog vergeefs een 5e game uit en de geplaatste no. 4, Dennis den Boer, verloor met 1-3 van clubkampioen Roberto den Hertog.

In de 1/4 finales wonnen -niet verrassend- de 3 geplaatste spelers incl. Colin Lodder, voor wie het in de halve finale eindigde door een 1-3 verlies tegen Roberto. Op de andere tafel rekende Dinh Duc Dao in 3 games af met Matthijs van Hoek.

Het lukte Dao niet om in de finale de wisselbeker van Roberto af te pakken, ondanks de 2 handicappunten die hij mee kreeg. Na 6-11 en 8-11 knokte Dao zich terug met 12-10 en 11-9. In de beslissende 5e game zag Dao af van zijn handicap voorsprong, maar tevens ging bij hem het licht uit. Roberto den Hertog pakte de 5e game met 11-3 en ziet nu voor het eerst zijn naam op de Gijs Ton wisseltrofee.